Dressintillverkare Signalen 1915, 1925, 1935 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 11, 2012, 21:34 (4460 dagar sedan)

Idag har jag snabbkollat annonser i facktidningen Signalen åren 1915, 1925 och 1935 och funnit följande företag som tillverkade dressiner som drevs av hand- eller fotkraft. År 1945 hade jag inte fått fram hos [link=http://www.arbark.se]Arbetarrörelsens arkiv i Stockholm[/link], men 1955 och 1965 hittade jag inga dylika annonser.

[list]

[*]Theodor Berg, Deje/Berg & co mekanisk verkstad AB, Ullersätter/Lindesberg med TEBE-dressiner
[*]AB Filipstads verkstäder
[*]"Orion" (märke i begagnatannons)
[*]G A Haglund, Örebro/Fjugesta maskinfabrik/Bröderna Carlssons maskinfabrik, Fjugesta
[*]Walters verkstäder
[*]Hannebols bruk, Tösse
[*]A P Östmans smidesverkstad, Långsele
[*]Laxå järnverk
[*]C J Lindbergs cykelverkstad, Linköping
[*]Ingenjörsfirman Volta AB (säljer DKW-motorer för cykeldressiner)
[*]Hults bruk, Åby
[/list]

Några tips eller lästips om dessa företag?

Kan det ha funnits andra facktidningar att finna dressinanonnser i?

Lite andra inlägg av mig i samma ämne
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?id=92231]Tillverkare dressiner?[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?id=94513]Trampdressiner utomlands?[/link]
[link=http://jvmv2.se/forum/index.php?id=94038]Dressinkataloger[/link]

Annat
SJVMs [link=http://jvmv2.se/forum/index.php?id=81335]nya dressinbod[/link] med trolig dressinfabrik utanför!

TILLAGT: Jag hade visst glömt Hults bruk, Åby!

Dressintillverkare Signalen 1915, 1925, 1935

av Anders Jansson, Wednesday, January 11, 2012, 21:57 (4460 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Efter Bergbolagens konkurs så tog Kalmar Verkstad över dess produktprogram och vidareutvecklade även en del av produkterna.

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb324/891aj/KV2.jpg[/img]

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb324/891aj/KV1.jpg[/img]

Novo frihjulsnav?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 11, 2012, 22:37 (4460 dagar sedan) @ Anders Jansson

Efter Bergbolagens konkurs så tog Kalmar Verkstad över dess produktprogram och vidareutvecklade även en del av produkterna.

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb324/891aj/KV2.jpg[/img]

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb324/891aj/KV1.jpg[/img]

Mycket intressant! När gick Bergbolagen i konkurs? Novo frihjulsnav använde Walters med, men varifrån kom det?

Novo frihjulsnav?

av J. O. Andersson, Wednesday, January 11, 2012, 22:48 (4460 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Novo tillverkades av Husqvarna Vapenfabrik.

Namnet?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 11, 2012, 23:19 (4460 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Novo tillverkades av Husqvarna Vapenfabrik.

Ja, just det! Nu [link=http://www.cykelhobby.com/nav.htm]hittade jag något[/link]. Förekom namnet Novo Express i andra sammanhang än just Walters verkstäder tro?

Namnet?

av Anders Sandgren, Thursday, January 12, 2012, 17:22 (4459 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Namnet Novo finns ju även i Husqvarnas moped Novolette som hade samma nav samt remdrift & klokoppling från motorn.

Namnet?

av Lars-Erik Larsson, Friday, January 13, 2012, 12:46 (4458 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Novo tillverkades av Husqvarna Vapenfabrik.


Ja, just det! Nu [link=http://www.cykelhobby.com/nav.htm]hittade jag något[/link]. Förekom namnet Novo Express i andra sammanhang än just Walters verkstäder tro?

Lite OT.
Husqvarna tillverkade även två- och treväxlade inkapslade Novo cykelväxlar.
När jag köpte en cykel i min tidiga ungdom på femtiotalet blev det just en ljusblå "Sverigeloppsprövad" treväxlad Husqvarna med Novo växelnav. Nästan identisk med cukeln på nedanstående bild. Navet hade inbyggd fotbroms och krånglade aldrig!

http://www.cykelhistoriska.se/husqvarnasl.html

Novo frihjulsnav?

av Anders Jansson, Wednesday, January 11, 2012, 23:43 (4460 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Mycket intressant! När gick Bergbolagen i konkurs?

1958 - med viss reservation. KVAB lär ha tagit över under 1959. Någon eller några man från konstruktionssidan följde med.

OT: Rolf Mellde, en legendar inom svensk bilindustri, började sin yrkesbana på Bergbolagen i Lindesberg.

Novo frihjulsnav?

av Ola Almquist, Wednesday, January 11, 2012, 23:57 (4460 dagar sedan) @ Anders Jansson

Mycket intressant! När gick Bergbolagen i konkurs?


1958 - med viss reservation. KVAB lär ha tagit över under 1959. Någon eller några man från konstruktionssidan följde med.

OT: Rolf Mellde, en legendar inom svensk bilindustri, började sin yrkesbana på Bergbolagen i Lindesberg.

Hittade information om en film där det också står 1958.
Koncernen hade delats i januari 1956 då konsul Berg själv övertog Skandiaverken i Lysekil, som dock redan i april sålde vidare till skeppsredare Gustaf B. Thordén, Uddevallavarvets grundare.

Hittade en perrongtraktor också.

M.v.h.
Ola

Novo frihjulsnav?

av Anders Jansson, Thursday, January 12, 2012, 09:36 (4459 dagar sedan) @ Ola Almquist

Mycket intressant! När gick Bergbolagen i konkurs?


1958 - med viss reservation. KVAB lär ha tagit över under 1959. Någon eller några man från konstruktionssidan följde med.

OT: Rolf Mellde, en legendar inom svensk bilindustri, började sin yrkesbana på Bergbolagen i Lindesberg.


Hittade information om en film där det också står 1958.
Koncernen hade delats i januari 1956 då konsul Berg själv övertog Skandiaverken i Lysekil, som dock redan i april sålde vidare till skeppsredare Gustaf B. Thordén, Uddevallavarvets grundare.

Hittade en perrongtraktor också.

M.v.h.
Ola

Då finns det en förklaring till att Rolf Mellde gick från Bergbolagen i Lindesberg till Skandiaverken i Lysekil innan han kom till bilindustrin.

Dressintillverkare Signalen 1915, 1925, 1935

av Jöran Johansson, Thursday, January 12, 2012, 10:46 (4459 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I Signalen 1945 annonserar
Bergs, Lindesberg om cykeldressinen Tebe, och
Walters verkstäder, Mullhyttemo om Novo-Express.

Tack!

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 12, 2012, 12:11 (4459 dagar sedan) @ Jöran Johansson

I Signalen 1945 annonserar
Bergs, Lindesberg om cykeldressinen Tebe, och
Walters verkstäder, Mullhyttemo om Novo-Express.

Tack för det!