Roslagsbanan del 4 (Fotografier/bildfrågor)

av Pär Engström @, Falun, Friday, July 18, 2008, 09:45 (5733 dagar sedan)

Denna veckas sista laddning..........


[image]
X7p_Bvv_1975

[image]
X7p_Mby_1976

[image]
X7p_Vlt_1976

[image]
X9p_Fkt_1976

[image]
Xp2_Djö_1974

Sluta med dessa förkortningar

av Urban1 @, Nässjö, Friday, July 18, 2008, 12:18 (5733 dagar sedan) @ Pär Engström

Skulle vara kul om ni lät bli att bara skriva trafikplatsförkortningar som bara ett fåtal vet vad de betyder.
Även jag vill ju veta vart bilderna är tagna :-P

Sluta med dessa förkortningar

av Baloo, Friday, July 18, 2008, 13:04 (5733 dagar sedan) @ Urban1

Skulle vara kul om ni lät bli att bara skriva trafikplatsförkortningar som bara ett fåtal vet vad de betyder.
Även jag vill ju veta vart bilderna är tagna :-P

Jovisst kan man skriva ut hela namnen men med tanke på att alla förkortningar är beklägna inom samma bana (Stockholm till Näsbypark/Eddavägen/Österskär/Rimbo som bannätet omfattade under den beskrivna perioden) och de dessutom är treställiga så kan man ju ganska enkelt lista ut vilka de är. Jag vet bara att Stockholm Östra förkortas Öst nuförtiden, i övrigt har det lätt gått att lista ut platsen. Det är värre om vi snackar om hela Banverkets nät, DÅ har man en utmaning såvida man inte är väldigt kunnig i stationsförkortningar! :-)

Dessa förkortningar =

av Mikael Hillbo, Friday, July 18, 2008, 13:52 (5733 dagar sedan) @ Urban1

Hej!

Tänk om bilder innehåll ljudfiler också...

Åter många trevliga bilder! Hoppas på fler nästa vecka.

Bvv=Bråvallavägen
Mby=Mörby
Vlt=Vallentuna
Fkt=Freskati
Djö=Djursholms Ösby

Mvh

Micke H

Dessa förkortningar =

av HLi, Friday, July 18, 2008, 19:37 (5733 dagar sedan) @ Mikael Hillbo

Har Mörby nånsin förkortats Mby? Sedan länge är det Möb som gäller. Bilden förefaller vidare vara tagen innanför Stocksunds (Ssu) stationsgräns.

För att slippa påhopp ber jag att få påpeka att även jag uppskattar bilderna!

/HLi

Dessa förkortningar =

av John Thoweman, Friday, July 18, 2008, 20:59 (5733 dagar sedan) @ HLi

För att slippa påhopp ber jag att få påpeka att även jag uppskattar bilderna!

Kan inte hålla mig från att komma med bifall - trevliga och intressanta bilder!

För ca 15 år sedan hade jag som uppvuxen med Roslagsbanan möjligen inte reflekterat så mycket över samma bilder, men åren går och de här miljöerna och fordonen börjar mer och mer försvinna in i glömskans dimmor.

Tack!

Dessa förkortningar =

av pär engström @, Friday, July 18, 2008, 21:14 (5733 dagar sedan) @ HLi

Du har rätt, den bilden är nog tagen innaför Stocksunds (Ssu) stationsgräns. Enligt mina anteckningar skrev jag då det begav sig, "söder om Mörby". Jag tycker mej minnas att spåret längst till vänster går till Mörby verkstad. Jag bor inte längre i Stockholm så jag minns inte..

Dessa förkortningar =

av HLi, Friday, July 18, 2008, 21:29 (5733 dagar sedan) @ pär engström

Jovisst är det verkstadsspåret närmast kameran. Detta spår utgick från Stocksunds station och kuriosa i sammanhanget är att den fristående försignalen på gamla stocksundsbron var svart då tågväg söderifrån mot verkstadsspåret var ställd.

/HLi

Dessa förkortningar - Ssu

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, July 18, 2008, 21:39 (5733 dagar sedan) @ HLi

Javisstja... Hur var det, Hasse - hade spårspärren blivit motoriserad när du började köra? = 81-82 nån gång? Jag minns bara att den fortfarande var manuell när jag började växla (-76) och att man fick gå in på tågx Ssu (Stocksund) och be om nyckeln...

Nej, vänta nu, spärren blev förstås elektrifierad i sb med att Ssu avbemannades o blev fjärrstation. = -78? Eller möjligen -79?

Rätt??

Dessa förkortningar - Ssu

av HLi, Friday, July 18, 2008, 21:57 (5733 dagar sedan) @ Kurt Möller

Kurt, jag började köra 1981 och då iallafall var spårspärren försedd med driv.

/HLi

Dessa förkortningar - Ssu

av rolfsegelstrom, Saturday, July 19, 2008, 03:11 (5732 dagar sedan) @ HLi

Spårspärren blev eldriven , som Kurt M gissar, när Stoocksund blev FJB-station.
Tii sist. Härliga bilder. Tack!!!!

Ssu och FJB

av HLi, Monday, July 21, 2008, 21:50 (5730 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

En petimeterkommentar är att RB's FJB vid denna tid började först i Roslags Näsby, Rnb. Ssu var förvisso fjärrstyrd, men ingick inte i någon FJB-sträcka på grund av den då enkelriktade linjeblockeringen.

/HLi

Roslagsbanan del 4

av rolfsegelstrom, Sunday, July 20, 2008, 00:50 (5731 dagar sedan) @ Pär Engström

Andra bilden uppifrån visar ju början på Stocksund station. Vid murens början (framför fronten) låg växeln till hamnspåret. Det kallades så eftersom det var förbindelsen från Stocksunds hamn till huvudspåret. Roslagsbanans kol till ångloken kom till hamnen. Lossades med Stockholms hamns pontonkran på järnvägsvagnar. När nedsmalningen av Långängsbanan skedde och ånglokstjänsten drogs ner blev spåret mer ett förbindelsespår för utbyte av fordon till den sistnämnda banan.

Roslagsbanan del 4

av rolfsegelstrom, Sunday, July 20, 2008, 00:57 (5731 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

På bilden från Djursholms Ösby syns en räcka grusvagnar. Dessa var ombyggda betvagnar från i huvudsak Ölands järnvägar enligt vad som sades på Mörby verkstad. De gick sista gången i gruståg 1982 i Molnbytrakten. Sedan ställdes de av för alltid på magasinsspåret i Stocksund.

Roslagsbanan del 4

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, July 20, 2008, 17:07 (5731 dagar sedan) @ rolfsegelstrom

Bilderna i RB 100 ÅR visar bl a kollossning i Ssu hamn 1957 f v b Rimbo. Kolet var alldeles nykommet där när jag fotade några ångloksbilder (i juli /?/ nån gång; bilderna är oxå med i boken = lok 22 med o utan Hallstavikståg, etc)

Kan det rentav vara så, att detta var sista gången hamnen i Ssu anlöptes av en större lastbåt? Redan året efter, på sommarn, var alla hamnspåren fulla av slopade och/eller övertaliga vagnar, bl a ett helt elrevisionståg.

Roslagsbanan del 4

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Monday, July 21, 2008, 00:20 (5730 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag tror du har rätt. Det har skrivits i annat forum om detta. 1957 minns jag dock inte fartygets namn som också nämndes.
/Roffe