Tyskt diesellok i Orsa? (Järnväg allmänt)

av Sid, Saturday, January 14, 2012, 21:54 (4483 dagar sedan)

Hej!

vad gjorde detta tyska diesellok i Orsa 1960?
[img]http://bildarkivet.orsa.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Okb_27888&Imgnr=1[/img]
Kan ju inte ha varit prov för T2/T21 då dessa nästan redan levererats klart vid denna tidpunkt.
Bilden kommer ifrån Orsa bilddatabas.

Tyskt diesellok i Orsa? 1952

av BD, Saturday, January 14, 2012, 22:08 (4483 dagar sedan) @ Sid

Hej!

vad gjorde detta tyska diesellok i Orsa 1960?
[img]http://bildarkivet.orsa.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Okb_27888&Imgnr=1[/img]
Kan ju inte ha varit prov för T2/T21 då dessa nästan redan levererats klart vid denna tidpunkt.
Bilden kommer ifrån Orsa bilddatabas.

Året var nog 1952. Loket återkom så småningom till Kiel i ett för tyskarna chockerande tillstånd. I den nyligen utkomna boken om V65 beskrivs alla skadorna.

Tyskt diesellok i Orsa? 1952

av pareng, Sunday, January 15, 2012, 00:32 (4483 dagar sedan) @ BD

Vi som inte har boken, ge lite detaljer bitte ;-)

Tyskt diesellok i Orsa. Bertil Bengtsson!

av BD, Sunday, January 15, 2012, 04:02 (4483 dagar sedan) @ pareng

Vi som inte har boken, ge lite detaljer bitte ;-)

Har lånat ut boken till Bertil Bengtsson som även han deltar i Järnvägshistoriskt Forum.
Han får redogöra för vad som står.

Men det skulle även kunna vara 800010 med en 1000 hk motor som provades i Sverige.

[link=http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1406157&action=results&view=fahrzeuge&object=800010]Länk[/link]

Tyskt diesellok i Orsa. Bertil Bengtsson!

av Krister P, Sunday, January 15, 2012, 11:57 (4483 dagar sedan) @ BD

Vi som inte har boken, ge lite detaljer bitte ;-)


Har lånat ut boken till Bertil Bengtsson som även han deltar i Järnvägshistoriskt Forum.
Han får redogöra för vad som står.

Men det skulle även kunna vara 800010 med en 1000 hk motor som provades i Sverige.

Det står klart och tydligt 800010 på sidan av loket.

Tyskt diesellok i Orsa.

av Bertil Bengtsson, Sunday, January 15, 2012, 16:42 (4482 dagar sedan) @ Krister P

Jaha, ja... Jodå, i EK:s bok om MaK:s första diesellokgeneration (koppelstångsloken, exvis T21) är tvnr 800010 omnämnt. Det har (hade) 800 hk (Lok-aus-Kiel anger 589 kW). Se även länken nedan.
[link]http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400749&lang=1[/link]
Inför SJ:s anskaffning av de blivande T21, offert hade gått till bl.a. MaK, så bestämde MaK sig att skicka det fabriksnya loket typ 800D med nummer 800010 till Danmark, Sverige och Norge på en demonstrationstur. I november 1953 demonstrerades loket i Danmark, till Sverige kom det 1/12 1953 (Halmstad).
3/12 1953 drog loket ett persontåg från Stockholm till Orsa och dagen därpå ett godståg till Emådalen. Fotot är antagligen från någon av dessa dagar, vagnen bakom loket ser ut som om den vore MBR:s mätvagn?
5/12 kördes loket genom provkurvan i Järna och jämfördes då med två elektrolok, ett D-lok och ett Bo´Bo´ (Hg? Bk?). 7/12 drog loket ett tåg Stockholm-Uppsala-Enköping-Stockholm och den 9/12 1953 fortsatte loket till Oslo.
SJ blev tydligen övertygade om loktypens förträfflighet, 12/2 1954 beställde man de första T21; de blev längre och hytten högre och bredare än på de tyska loken men var annars likadana.
Lokets vidare öden framgår av länken.
Berra