Jaha, ja... Jodå, i EK:s bok om MaK:s första diesellokgeneration (koppelstångsloken, exvis T21) är tvnr 800010 omnämnt. Det har (hade) 800 hk (Lok-aus-Kiel anger 589 kW). Se även länken nedan.
[link]http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400749&lang=1[/link]
Inför SJ:s anskaffning av de blivande T21, offert hade gått till bl.a. MaK, så bestämde MaK sig att skicka det fabriksnya loket typ 800D med nummer 800010 till Danmark, Sverige och Norge på en demonstrationstur. I november 1953 demonstrerades loket i Danmark, till Sverige kom det 1/12 1953 (Halmstad).
3/12 1953 drog loket ett persontåg från Stockholm till Orsa och dagen därpå ett godståg till Emådalen. Fotot är antagligen från någon av dessa dagar, vagnen bakom loket ser ut som om den vore MBR:s mätvagn?
5/12 kördes loket genom provkurvan i Järna och jämfördes då med två elektrolok, ett D-lok och ett Bo´Bo´ (Hg? Bk?). 7/12 drog loket ett tåg Stockholm-Uppsala-Enköping-Stockholm och den 9/12 1953 fortsatte loket till Oslo.
SJ blev tydligen övertygade om loktypens förträfflighet, 12/2 1954 beställde man de första T21; de blev längre och hytten högre och bredare än på de tyska loken men var annars likadana.
Lokets vidare öden framgår av länken.
Berra