Skyltfrågor vagntillverkarskyltar mm (m6B) (Fordon: vagnar)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Friday, July 18, 2008, 12:58 (5760 dagar sedan)

Varifrån kommer dessa två - de ska komma från "svenska" vagnar?

[image]
[image]

Vad var dessa för godsvagnar?

SRJ 129
[image]

NBJ 88
[image]

MLJ 138
[image]

(Om f.ö. någon vill ha en av dessa (frånsett MLJ'n) byter jag gärna mot nåt annat)

Denna ASEA
[image]
vet jag förekom på X5 (på korgen) men var satt den mer? Fick tag på en i Nykroppa och det enda som inte varit personvagnar och som skulle kunna vara relevant som skrotats där är (såvitt jag kunde hitta):

940223 X6 260 A, M, B
950503 Ub/Ue 592, 590, 653

X6 känns för ny och Ub tror jag inte hade skyltar på t.ex. ramverket utöver tillverkarskylten på korgen. Jag skulle kunnat tänka mig en X7 eller X4, eventuellt en boggi från en sådan (eller kanske en Bk boggi) men nåt sånt har mig veterligen inte skrotats i Nykroppa. För den delen brukade boggierna eller i vissa fall ramverket (t.ex. på Dm) ha skyltar från lokets mekaniska tillverkare (ASJ/Nohab etc) och inte elektriska tillverkaren. Men kanske på ett fordon där ASEA var ensam tillverkare?

Niklas

Skyltfrågor vagntillverkarskyltar mm (m6B)

av Micke Carlsson, Friday, July 18, 2008, 14:18 (5760 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Varifrån kommer dessa två - de ska komma från "svenska" vagnar?

[image]
[image]

Jag är ingen skyltexpert, men redan de gamla grekerna ansåg att VdZ-skylten passar bra till de treaxliga C-vagnarna som bl a BJ, HNJ och VBHJ(eller var det UVHJ?) hade.

O&K-skylten kommer kanske från en tankvagn, det fanns några av den årsmodellen hos Naftasyndikatet, Sv. Träimp., Nynäs etc.

Skyltfrågor vagntillverkarskyltar mm (m6B)

av Anders Sandgren, Friday, July 18, 2008, 17:06 (5759 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag tror dock att HNJ's vdz-vagnar var tillverkade 1918 (möjligen tidigare, men åsatt 1918 för att inte kunna ha använts i kriget...).
Men fler bolag köpte nog in vagnar därifrån.
SS köpte in spårvagnar (också tillverkade tidigare) från vdz liksom Sundsvalls spv.

Skyltfrågor vagntillverkarskyltar mm (m6B)

av Micke Carlsson., Friday, July 18, 2008, 17:47 (5759 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Säkert riktigt. VdZ sålde väl någon godsvagn hitöver också? Kanske en troligare kandidat.

Skyltfrågor vagntillverkarskyltar m m

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, July 18, 2008, 18:37 (5759 dagar sedan) @ Micke Carlsson


O&K-skylten kommer kanske från en tankvagn, det fanns några av den årsmodellen hos Naftasyndikatet, Sv. Träimp., Nynäs etc.

Det låga tillv.numret på denna gör en dock lite misstänksam. Snarare kanske nån specialvagn...? (Att vi hade Q som huvudlitt. bortser jag från!)

Eller var OK-Spandau inte alls nån spec. stor verkstad, kanske? Gamla ksp-tillverkarn, sen övertagen av OK o omgjord?

Skyltfrågor vagntillverkarskyltar m m

av Jesper, Friday, July 18, 2008, 22:21 (5759 dagar sedan) @ Kurt Möller

O&K-skylten kommer definitivt från en tankvagn levererad som ny till Sverige. Jag skulle tro att det var en vagn (av fem) levererad till SSA och ursprungligen inreg vid MTJ. Det närmaste jag kommer är O&K 1384 - MTJ Q12 502112 (SSA) men Chr Olsson som förmedlade affärerna pytsade ut vagnarna till olika köpare. 1387, 1388 och 1390 har jag på 3 vagnar till Axel H Ågren o s v som redan nämnts vagnar till bl a Naftasyndikatet och Bitumuls.

VdZ-skylten skulle också kunna komma från en tankvagn. Några hamnade i Sverige men jag har inget som kommer nära i tid utan bara äldre vagnar. Som begagnad skulle den däremot ha kunnat kommit under 30-talet om det nu inte är något helt annat.

Skyltfrågor vagntillverkarskyltar m m (m1B)

av Niklas Biedermann @, Saturday, July 19, 2008, 08:51 (5759 dagar sedan) @ Jesper

Tack för alla svar.

Jag hittade en bild på 1383 också! (Inte min skylt)
[img]
http://www.nth.se/pv/skylt/061022_096_c.jpg[/img]

vdz skylten kan eventuellt komma från nåt som skrotades i grängesberg, men det är osäkert.

Skyltfrågor vagntillverkarskyltar mm (m6B)

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, July 18, 2008, 16:14 (5760 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

SRJ 129 var en av 1905 års Im-vagnar.

Skyltfrågor vagntillverkarskyltar mm (m6B)

av Jöran Johansson, Friday, July 18, 2008, 18:09 (5759 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Varifrån kommer dessa två - de ska komma från "svenska" vagnar?
Denna ASEA

[image]

vet jag förekom på X5 (på korgen) men var satt den mer? Fick tag på en i Nykroppa och det enda som inte varit personvagnar och som skulle kunna vara relevant som skrotats där är (såvitt jag kunde hitta):

940223 X6 260 A, M, B
950503 Ub/Ue 592, 590, 653

X6 känns för ny och Ub tror jag inte hade skyltar på t.ex. ramverket utöver tillverkarskylten på korgen. Jag skulle kunnat tänka mig en X7 eller X4, eventuellt en boggi från en sådan (eller kanske en Bk boggi) men nåt sånt har mig veterligen inte skrotats i Nykroppa. För den delen brukade boggierna eller i vissa fall ramverket (t.ex. på Dm) ha skyltar från lokets mekaniska tillverkare (ASJ/Nohab etc) och inte elektriska tillverkaren. Men kanske på ett fordon där ASEA var ensam tillverkare?


Inte för att jag vet, men möjligen skulle den kunna komma från en elrevisionsvagn. Jag har en skylt från en sådan vagn och vill minnas att den är av järn. På den står bara ASEA. Intill satt en särskild liten skylt i mässing med årtalet (1934). Men utförandet kan ju ha varierat med tiden.

/Jöran

Skyltfrågor vagntillverkarskyltar mm (m6B)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Saturday, July 19, 2008, 08:47 (5759 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Inte för att jag vet, men möjligen skulle den kunna komma från en elrevisionsvagn. Jag har en skylt från en sådan vagn och vill minnas att den är av järn. På den står bara ASEA. Intill satt en särskild liten skylt i mässing med årtalet (1934). Men utförandet kan ju ha varierat med tiden.

[image]
[image]

Ja, jag vet inte var det utförandet användes. I allafall personvagnar, Devorna, roslagsbanans motorvagnar (X3p, X4p) har haft så. Jag har sett årtal mellan typ 1924-1939. Utan årtalet användes skyltarna mycket på t.ex. boggier.
Innan torde det ha varit dessa skyltar som användes:

[image]

T.ex. Saltsjöbanans motorvagnar, X2p, mfl. Från 1940-talet verkar denna ha använts:
[image]

Tror att den jag frågade efter satt på nåt "dyrare" eller på ett synligt ställe.

Skyltsvar

av Carl-Erik Olsson @, Saturday, July 19, 2008, 10:34 (5759 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Vad var dessa för godsvagnar?

MLJ 138
[image]

(Om f.ö. någon vill ha en av dessa (frånsett MLJ'n) byter jag gärna mot nåt annat)

Niklas

I den utmärkta boken om MLJ "Sillabanan 100 år" 1989 kan vi läsa att MLJ I (fast märkt "J" ) 138 var en av Rössels i Arlöf 1900 tillverkad betvagn, l ö b 7,3m. Fanns ombyggd till flakvagn kvar på MLJ till slutet, och skrotades där, såvida den inte räddades av SkJ?
/CEO, en av pysslarna å Limhamns stn 1980-81 med de av dåvarande KLJ övertagna vagnarna från MLJ och Malmö frihamn