Vagnbrand i Sala (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson., Saturday, July 19, 2008, 17:17 (5731 dagar sedan)

Vilken vagn och hur illa?

[link]http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=789097[/link]

Tredje branden på kort tid

av Carl-Erik Olsson, Saturday, July 19, 2008, 17:35 (5731 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Vilken vagn och hur illa?

[link]http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=789097[/link]

Andra gången gillt hos SKÅJ i Sala? Förra gången var det väl deras standard-G, urspr från BJ och ingående i den nationella bevarandeplanen, som brann och fick korgen förstörd.

För inte så länge sedan brann det i Skara och bl a den fd DEVA-vagnen från Vikbolandsbanan skadades svårt. MHJ-lokstallet i Mjölby brann också nyligen, men mig veterligt utan att museala fordon skadades den gången.

Har det framkommit något om dessa bränders uppkomst?

För några år sedan brann det hos ULJ, men den gången visade det sig att några fd medlemmar hade tänt på.
Finns det misstankar om liknande orsaker i den senaste tidens bränder? Rimligtvis kan det inte finnas några naturliga gemensamma orsaker?

/undrade CEO oroligt

Tredje branden på kort tid. (Apropå MHJ-Stallet)

av WS, Saturday, July 19, 2008, 18:44 (5731 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Vilken vagn och hur illa?

[link]http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=789097[/link]


Andra gången gillt hos SKÅJ i Sala? Förra gången var det väl deras standard-G, urspr från BJ och ingående i den nationella bevarandeplanen, som brann och fick korgen förstörd.

För inte så länge sedan brann det i Skara och bl a den fd DEVA-vagnen från Vikbolandsbanan skadades svårt. MHJ-lokstallet i Mjölby brann också nyligen, men mig veterligt utan att museala fordon skadades den gången.

Har det framkommit något om dessa bränders uppkomst?

För några år sedan brann det hos ULJ, men den gången visade det sig att några fd medlemmar hade tänt på.
Finns det misstankar om liknande orsaker i den senaste tidens bränder? Rimligtvis kan det inte finnas några naturliga gemensamma orsaker?

/undrade CEO oroligt

Tråkigt! När det gäller MHJ-stallet så var det ju ett litet charmigt 2-portsstall i vettigt skick och med vändskiva utanför. Det kan väl inte finnas många 2-portade "rundstall" kvar i övrigt? WS.

Tredje branden på kort tid. (Apropå MHJ-Stallet)

av Victor S, Saturday, July 19, 2008, 21:19 (5731 dagar sedan) @ WS

Vilken vagn och hur illa?

[link]http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=789097[/link]


Andra gången gillt hos SKÅJ i Sala? Förra gången var det väl deras standard-G, urspr från BJ och ingående i den nationella bevarandeplanen, som brann och fick korgen förstörd.

För inte så länge sedan brann det i Skara och bl a den fd DEVA-vagnen från Vikbolandsbanan skadades svårt. MHJ-lokstallet i Mjölby brann också nyligen, men mig veterligt utan att museala fordon skadades den gången.

Har det framkommit något om dessa bränders uppkomst?

För några år sedan brann det hos ULJ, men den gången visade det sig att några fd medlemmar hade tänt på.
Finns det misstankar om liknande orsaker i den senaste tidens bränder? Rimligtvis kan det inte finnas några naturliga gemensamma orsaker?

/undrade CEO oroligt


Tråkigt! När det gäller MHJ-stallet så var det ju ett litet charmigt 2-portsstall i vettigt skick och med vändskiva utanför. Det kan väl inte finnas många 2-portade "rundstall" kvar i övrigt? WS.

Hej. Vad jag vet finns det fortfarande ett 2-portsstall med vändskiva i Brösarp, men några fler ställen vet jag inte.

För att hålla sig till ämnet, kan jag bara beklaga det som har hänt, och eftersom jag bor i Skåne, vet jag inte varför, eller vem/vilka som ligger bakom.

Victor S

Tredje branden på kort tid. (Apropå MHJ-Stallet)

av HP @, Saturday, July 19, 2008, 22:34 (5730 dagar sedan) @ WS


Tråkigt! När det gäller MHJ-stallet så var det ju ett litet charmigt 2-portsstall i vettigt skick och med vändskiva utanför. Det kan väl inte finnas många 2-portade "rundstall" kvar i övrigt? WS.

Nja, jag tror inte vändskivan var kvar utanför, men ett fint stall var det!

Mvh Henrik

Tredje branden på kort tid. (Apropå MHJ-Stallet)

av WS, Saturday, July 19, 2008, 22:43 (5730 dagar sedan) @ HP


Tråkigt! När det gäller MHJ-stallet så var det ju ett litet charmigt 2-portsstall i vettigt skick och med vändskiva utanför. Det kan väl inte finnas många 2-portade "rundstall" kvar i övrigt? WS.


Nja, jag tror inte vändskivan var kvar utanför, men ett fint stall var det!

Mvh Henrik

Jaha, ok. Det har iaf funnits vändskiva där tidigare. Men tiden går fort, längesen jag hälsade på stallet, skivan har tydligen försvunnit under tiden. WS.

Tredje branden på kort tid. (Apropå MHJ-Stallet)

av Calle Wickberg, Lidköping, Monday, July 21, 2008, 00:13 (5729 dagar sedan) @ WS


Tråkigt! När det gäller MHJ-stallet så var det ju ett litet charmigt 2-portsstall i vettigt skick och med vändskiva utanför. Det kan väl inte finnas många 2-portade "rundstall" kvar i övrigt? WS.


Nja, jag tror inte vändskivan var kvar utanför, men ett fint stall var det!

Mvh Henrik


Jaha, ok. Det har iaf funnits vändskiva där tidigare. Men tiden går fort, längesen jag hälsade på stallet, skivan har tydligen försvunnit under tiden. WS.

Senast jag var där, någon gång på sensommaren 2006, var vändskivan borta och såg ut att ha varit borta länge (10-15 år minst).

Uj uj...stopp stopp!

av Johan Vinberg, Bromsten, Monday, July 21, 2008, 23:48 (5728 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Nu vill jag korrigera så att inte rykten blir halvsanningar och senare sanningar.

Bränderna på ULJ 2005 utfördes av en f.d. aktiv medlem (dock fortfarande medlem) samt en minderårig kamrat till denne.

Båda häktades och dömdes i domstol- Deras skäl till att anlägga bränderna går jag inte in på här, men de finns att läsa i domslutet. Det hade dock inget med ULJ att göra....

Hilsen
Johan

Uj uj...stopp stopp!

av Per-Åke Lampemo, Tuesday, July 22, 2008, 00:21 (5728 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Nu vill jag korrigera så att inte rykten blir halvsanningar och senare sanningar.

Bränderna på ULJ 2005 utfördes av en f.d. aktiv medlem (dock fortfarande medlem) samt en minderårig kamrat till denne.

Båda häktades och dömdes i domstol- Deras skäl till att anlägga bränderna går jag inte in på här, men de finns att läsa i domslutet. Det hade dock inget med ULJ att göra....

Hilsen
Johan

Ja. det där med rykten som blir halvsanningar eller rent av sanningar är inte bra.
Man har vid det här laget blivit luttrad...:-P

Mvh P-Å Lampemo

Vagnbrand i Sala - inte så farligt, tack och lov

av Anders Svensson, SKÅJ ⌂ @, Sunday, July 20, 2008, 20:55 (5730 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Vilken vagn och hur illa?

Det är X5-A 217 "Göte", alltså en del av det f d provtåget X15, där det har brunnit lite på golvet och glas krossats (för att komma in och tutta på). Dessutom skar brandkåren upp låset för att komma in och släcka. Det verkar inte ens vara vattenskador efter släckningen... Tack vare en observant granne kunde brandkåren komma innan branden hunnit utvecklas till något allvarligt. //Anders

Vagnbrand i Sala - inte så farligt, tack och lov

av HP, Sunday, July 20, 2008, 21:36 (5730 dagar sedan) @ Anders Svensson, SKÅJ

Det är X5-A 217 "Göte", alltså en del av det f d provtåget X15,


Denna ingick aldrig i X15, utan ASEA köpte den för att ha den som mätvagn.

Mvh Henrik R