Västerås C byter från stationshus till resecentrum 1997 (Byggnad)

av Roger Lundberg, Friday, January 27, 2012, 20:10 (4466 dagar sedan)

Eller "X2 kurs med förhinder":-D
År 1997 så skulle Västerås C gamla stationshusbyggnad från 1871 bytas ut mot en nybyggd kopia.:-|

Mitt i den röran så höll jag i en X2 typutbildningskurs för Västeråslokförare.:-P

Vi påbörjade kursen i Hagalund för att bekanta oss med de fordon som vi sedan skulle läsa in i Västerås.

Att Västeråsare skulle erhålla typutbildning på SJ flaggskepp X2, och därtill den kortare och snyggare varianten X2-2 (eller hur HJP??) var något som inte sågs med så blida ögon från visst håll inom det stelbenta SJ på den tiden.;-)

Kursen fortsatte på hemmaplan i utbildningslokaler i det gamla stationshuset på Västerås C. Emellertid så pågick nybyggnation av nästa "Resecentrum", och direkt då detta var inflyttningsklart så skulle det gamla huset rivas (trots aktioner och protester från byggnadsantikvarier m.fl.).:-(

Kursen fick med kort varsel flytta ur det gamla huset eftersom grävskoporna stod utanför och tickade timtid...:-( :-|

Kursen flyttade in i den nya kåken, och man kan se grävskopornas slakt av den gamla ärevördiga byggnaden, samtidigt som kursdeltagarna gräver i sitt kursmateriel.:-|

[image]
Språjlans nya hojjar i Hagalund!!:-P
[image]
Gamla fina lokalen på gamla VåC:-P
[image]
Gamla VåC närmast (å en jäla massa cyklar!!) å nya resecentrumets betong träkåk i bakgrunden
[image]
Grävskopan tuggar:-( Utbildningslokalens tre fönster ses högst upp till höger!!
[image]
å tuggar!!:-(
[image]
Nya käcka lokalen med gamla byggnaden i fönstret, samt "mördarskoporna":-(

Västerås C byter från stationshus till resecentrum 1997

av HJP, Friday, January 27, 2012, 22:54 (4466 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Vi påbörjade kursen i Hagalund för att bekanta oss med de fordon som vi sedan skulle läsa in i Västerås.

Att Västeråsare skulle erhålla typutbildning på SJ flaggskepp X2, och därtill den kortare och snyggare varianten X2-2 (eller hur HJP??) var något som inte sågs med så blida ögon från visst håll inom det stelbenta SJ på den tiden.;-)

****
Visst fanns det de som satte näsan i vädret, så fort de fick X2-utbildning. Men det cirkulerade också grova överdrifter i den saken. Själv sökte jag mig tidigt till X2, och fick utbildningen 1991, men ansåg att jag var samma person efter kursen, som före. Jag fick faktiskt frågor om sådant.
Jag har/hade således ingenting emot att "utsocknes" hade kurs i Hagalund, på "våra" fordon. Vi hade ju långväga "utsocknes" när ett gäng kineser gästade Hagalund för X2-utbildning. Då var det andra tongångar.

Om de korta X2-sätten var snyggare, är en smaksak, men korkat - enligt min mening - att välja rött band, som stod för restaurang/bistro.
Men hugaligen vad jag ryyyser över att du kallar X2 för X2-2. Det visste du, och det var därför du skrev det. Tänk på mina nerver Roger ;-) ;-) ;-)

HJP

Västerås C byter från stationshus till resecentrum 1997

av Granis, Friday, January 27, 2012, 23:44 (4466 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Ja herrejistanes. Gamla Västerås C minns man ju ganska bra. Vore kul att få se lite mer av interiörerna också; resgodset/ biljettförsäljningen och "rökarväntsalen" som väl var café mot slutet?

/ L G

Västerås C byter från stationshus till resecentrum 1997

av Nicke nyfiken, Saturday, January 28, 2012, 03:40 (4466 dagar sedan) @ Granis

Vad var det för "fel" att Västeråsförarna skulle få X2 utbildning, de var väl inte sämre än kollegorna i Hagalund där det spreds en dålig stämning på markan med vissa bord som var reserverade för vissa förare, detta enligt hörsägen från gamla RB-kollegor, vad vet jag, kanske det var en rädsla att förlora sig åkningsgrupp eller jobbet.

Västerås C byter från stationshus till resecentrum 1997

av BM, Saturday, January 28, 2012, 20:13 (4465 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Jo, det sas ju att X2-förarna var högfärdiga och inte vinkade tillbaks till svar på den traditionella lokförarvinken.

När det i själva verket var så att de vevade på tillbaks för brinnande livet men det inte syntes lika bra innanför de lutande frontrutorna.

Visst gick man in på gaveln mot Väv till dagrummet för förare i gamla stationshuset. Man uppför en trappa till andra eller var det tredje våningen.

Och tågex låg åt samma håll fast man gick in i en korridor från perrongen och så in till vänster.
Fick några plötsliga flashbacks i minnet av dina bilder.

Västerås C byter från stationshus till resecentrum 1997

av Nicke nyfiken, Saturday, January 28, 2012, 20:41 (4465 dagar sedan) @ BM

Alla lokförare är lika värda, den ene inte sämre än den andre, vet att vi På RB hade väldigt låg status bland SJ-kollegor i Hagalund, "Märklinförare" kallades vi på markan, däremot var vi mer accepterade hos TGOJ-kollegorna och lokförarna i Malmö av alla ställen.

Västerås C byter från stationshus till resecentrum 1997

av Roger Lundberg, Saturday, January 28, 2012, 20:45 (4465 dagar sedan) @ BM

Jo, det sas ju att X2-förarna var högfärdiga och inte vinkade tillbaks till svar på den traditionella lokförarvinken.

När det i själva verket var så att de vevade på tillbaks för brinnande livet men det inte syntes lika bra innanför de lutande frontrutorna.

Visst gick man in på gaveln mot Väv till dagrummet för förare i gamla stationshuset. Man uppför en trappa till andra eller var det tredje våningen.

Och tågex låg åt samma håll fast man gick in i en korridor från perrongen och så in till vänster.
Fick några plötsliga flashbacks i minnet av dina bilder.

Ja du BM, det stämmer, detta med att man inte syntes, då man vinkade inifrån en X2 hojj.;-)

Västerås C var rejält rutten å full med råttor på tågx, så det var förmodligen en välgärning att kåken försvann..:-D

Västerås C byter från stationshus till resecentrum 1997

av Lasse M, Sunday, January 29, 2012, 23:52 (4464 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Tack för bilderna Roger. Intressant att se då man tyvärr besökte Västerås C första gången för sent för att få se gamla byggnaden. Trodde att gamla byggnaden legat där nya ligger, men så var det alltså inte.