ATC-försök (Indusi) vid TGOJ 1959? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, January 28, 2012, 00:39 (4444 dagar sedan)

I tråden om TGOJ CTC nämnde jag en artikel från 1960. I samma artikel, som för övrigt skrevs av Gotthold Reschuh och även givits ut som särtryck av Siemens (det är den broschyren jag läst) nämns att ATC-system av typ Indusi (Induktive Sicherung) från hösten 1959 provades på en station och ett elektrolok vid TGOJ. Är det något mer känt om dessa försök?

Indusi, som övervakar hastigheten och ingriper på olika sätt vid försignaler, huvudsignaler och allmän hastighetsövervakning, utvecklades och infördes i Tyskland på 1930-talet. Det fanns även ett optiskt system, Opsi, som dock aldrig blev riktigt driftsäkert pga att is, snö, sol och smuts störde kommunikationen mellan fordon och banutrustning.

TGOJ:s intresse skulle enligt Reschuh bland annat bero på att man räknade med att genom Indusi kunna dra in lokbiträdena. Hur länge fanns det biträden på TGOJ malmtåg?

Uppenbarligen blev det inget av med Indusi vid TGOJ, kanske avvaktade man liksom SJ ett planerat alleuropeiskt system som då höll på att utarbetas?

ATC-försök (Indusi) vid TGOJ 1959?

av Kjell Aghult, Saturday, January 28, 2012, 11:36 (4444 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hur länge fanns det biträden på TGOJ malmtåg?

Fram till tdtskiftet 1964-05-31.

"Die Fernsteueranlage..."

av Rasmus Axelsson, Saturday, January 28, 2012, 13:05 (4444 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

I tråden om TGOJ CTC nämnde jag en artikel från 1960. I samma artikel, som för övrigt skrevs av Gotthold Reschuh och även givits ut som särtryck av Siemens (det är den broschyren jag läst) nämns att ATC-system av typ Indusi (Induktive Sicherung) från hösten 1959 provades på en station och ett elektrolok vid TGOJ. Är det något mer känt om dessa försök?

Avses månde skriften "Die Fernsteueranlage Ludvika-Oxelösund" eller vad den nu heter? Jag har scannat in den nånstans på en gammal dator. Ska se om jag kan hitta den å lägga ut på nätet om nu inte copyrighten sätter stopp för det...

"Die Fernsteueranlage..."

av Gunnar Ekeving, Saturday, January 28, 2012, 14:27 (4444 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson


Avses månde skriften "Die Fernsteueranlage Ludvika-Oxelösund"

just den!

Ska se om jag kan hitta den å lägga ut på nätet om nu inte copyrighten sätter stopp för det...

vi hoppas du hittar den! jag har bara en dålig kopia som inte är mycket att lägga ut

"Die Fernsteueranlage..."

av Stefan Skoglund, Saturday, January 28, 2012, 14:58 (4444 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Die Fernsteuranlage Ludvika-Oxelösund finns som artikel i årsboken:
Jahrbuch des Eisenbahnwesens 1960.

Sedan finns själva artikeln i sig i "google books"