Roslagsbanan del 5 (Fotografier/bildfrågor)

av Pär Engström @, Falun, Monday, July 21, 2008, 09:53 (5757 dagar sedan)

Så var det dags igen..

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/Z4p_Mby_1976.jpg[/img]
Z4p Vid Mörby verkstad.

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/X9p_58_Ost_1976.jpg[/img]
X9p 58 på Östra Station

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/Bbp3252_1977.jpg[/img]
Bbp 3252 troligen i Mörby trakten 1977

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/Bbp_Ssu_1976.jpg[/img]
Stocksund

[img]http://www.stateofquo.com/kort/RB/Mnb_1976.jpg[/img]
Molnby 1976

Roslagsbanan del 5

av Björn Rundqvist @, Monday, July 21, 2008, 14:14 (5757 dagar sedan) @ Pär Engström

Tack för dessa bilder, och de som Du publicerat tidigare. Så nyligen och så långt borta. Jag blir nästan tårögd! Mera sådana vardagsbilder!
rnd

Roslagsbanan del 5

av Staffan Granath, Monday, July 21, 2008, 15:16 (5757 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

här har vi någon med koll på srj.
i mitten på 70-talet åkte jag till en släkting i svalnäs (eddavägen?)
enligt litteraturen skall banan ha varit elektrifierad men jag har för mig att det var en rälsbuss.
minns jag fel eller?
var på platsen för några år sedan och då var kuren kvar på eddavägen!
har banan gått längre, det finns en banvall bort mot en golfbana.
många frågor, hoppas på svar men också gärna bilder på linjen.
så nära inpå itiden men ändå så fjärran

Roslagsbanan del 5

av Granis, Monday, July 21, 2008, 15:33 (5757 dagar sedan) @ Staffan Granath

De sista åren körde man dieseltåg med "YBo"-rälsbussar på Eddavägslinjen, mer eller mindre som "koncessiontåg"; d v s enstaka tågpar i väntan på att få lägga ned trafiken. Annars hade SJ och sedan "RB" stängt av strömmen och kört dieseltåg på andra Roslagsbanor också: På sträckan Lindholmen- Rimbo vid mitten av 70-talet (alltså ungefär samtidigt som de sista dylika tågen gick till Eddavägen) och mellan Rimbo och Norrtälje 1967-69. Upp till Rimbo återkom eldriften de sista åren (alltså tvärtom mot på Eddavägslinjen!) medan Norrtäljelinjen helt lades ned och revs upp efter 69.

/ L G

YP en gång i halvtimmen på Eddavägslinjen

av Ulf Pålsson, Tuesday, July 22, 2008, 11:24 (5756 dagar sedan) @ Granis

De sista åren körde man dieseltåg med "YBo"-rälsbussar på Eddavägslinjen, mer eller mindre som "koncessiontåg"; d v s enstaka tågpar i väntan på att få lägga ned trafiken. - - -
/ L G


Ja, fast under en inte så långvarig period (någon gång 1973?) användes rälsbuss YP för den ordinarie halvtimmestrafiken Djursholms Ösby - Eddavägen. Den ställdes åt sidan någon timme på förmiddagen för tankning och service, då det i stället gick elmotorvagn till Eddavägen, det sista fordonet i Näsbyparkståget, som vid denna tid bestod av motorvagn+"passvagn(ar)"+motorvagn. I kvällsrusningen växlades YP:n också undan till spår 1 i Djursholms Ösby för att ge plats för ett direkttåg från Stockholm Ö till Eddavägen.
/up

YP en gång i halvtimmen på Eddavägslinjen

av Granis, Tuesday, July 22, 2008, 11:37 (5756 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Men sista tågen på Eddavägslinjen i december 1975 var väl "YP-tåg"? På foton av dessa, närmare bestämt det absolut sista, har jag för mig att man kunde se att en av motorvagnarna var nån av de som ULJ har idag. Fast det är ju inte så konstigt, eller snarare chansen är ju rätt stor att så var fallet.

/ L G

YP en gång i halvtimmen på Eddavägslinjen

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, July 22, 2008, 12:33 (5756 dagar sedan) @ Granis

Roslagsbanan hade ju en hel skrälldus med YP på 60-talet, då persontrafiken i Östergötland lagts ner (och norra delen av NVHJ breddats). Jag undrar hur många? Vi pratade visst om det där nån gång för ett tag sen... Fotot i RB 100 År sidan 101 visar ett dussintal - säkert var nästan lika många ute och rullade samtidigt.

YP...

av Granis, Tuesday, July 22, 2008, 12:58 (5756 dagar sedan) @ Kurt Möller

I "Roslagsexpressen" skrevs det några artiklar kring detta på 90-talet. Vill minnas att Anders Jansson då kom med en fullständig lista över vilka "YBo-fordon" som togs till fd SRJ. Och när. Bl a fanns det en kortare tid ett par UFo1p-godssläp i Roslagen som dock aldrig (?) kom till användning och skrotades (därför?) rätt snart. Allt detta precis som Kurt skriver beroende på ett stort och snabbt överskott på dylika fordon i andra delar av landet. SJ hade i o f s planer på att föra över YBo5p till fd FJ och ULB (och Öland?) trots att dessa (också) var "dödsmärkta" men därav blev det bara av med "Lelångenbanan" under dess sista år 1963-64. Hade Gotlandsbanorna funnits kvar åtminstone ett par år till hade de säkert också funnits med i planerna. Men Roslagsbanorna passade då "som hand i handsken" (eller nåt sånt) i o m att de dels hade ganska omfattande trafik och i SJ´s ögon udda fordon, såväl el- som diesel. Så genom att föra över dylika till fd SRJ/ DHJ kunde SJ liksom lösa "två problem i en smäll"; övertaliga "YP" och moderna men alltså udda fd SRJ-fordon. Att man sen planerade lägga ned mycket trafik även i Roslagen spelade då i sammanhanget ingen roll.

/ L G