GDJ Motorvagn (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Sune Nylén @, Monday, July 21, 2008, 18:32 (5751 dagar sedan)

I Minnesskriften från 1949 GSG GDG o.s.v.nämner Nils Elander något om , att förutom ångvagnen anskaffade GDJ 1924 också en motorvagn,som såldes till någon EJ 1928.Vad var det för typ av vagn,och vart gick den? :-) Sune

GDJ Motorvagn

av Sune Nylén @, Tuesday, July 22, 2008, 08:23 (5750 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag funderade på om det eventuellt var denna vagn som användes på prov av BJ på RIJ. Det talades ju tidigare om ev. BHJ vagn,när jag för några månader sedan i samband med RIJ tog upp saken.Jag får väl avvakta den samlade expertisen till efter sommarledigheten förstås:-) Sune

GDJ Motorvagn

av m.sundström, Thursday, July 24, 2008, 18:47 (5748 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag funderade på om det eventuellt var denna vagn som användes på prov av BJ på RIJ. Det talades ju tidigare om ev. BHJ vagn,när jag för några månader sedan i samband med RIJ tog upp saken.Jag får väl avvakta den samlade expertisen till efter sommarledigheten förstås:-) Sune

Go' kväll Sune,

utan att på minsta vis vilja göra anspråk på att tillhöra "den samlade expertisen" kan jag redogöra för motorvagnen GDJ 2 (Ettan var väl Sentinelvagnen).

Tillverkare: DEVA
Tv. nr: 29
Tv. år: 1925
Såld 1928 till BAJ (nr 3), 1940 till SJ (nr 11), hädangången 1945.

När det gäller vagnen på RIJ (gissar Du avser Rämshyttan - Idkerberget) rör det sig så vitt jag vet om om ett tvåaxligt fordon, tillverkat av Scania Vabis i Södertälje. Vagnen hade en 4-cylindrig motor (förmodligen för bangsin som vår rustmästare i drivmedelstjänst på T3 sa' för över 40 år sedan. Uttalandet är så bra att det förtjänar att återges i sin helhet: "Dä finns två sorters bangsin. Den ena het' bangsin å den andra het' disl".)

Vagnen uppges ha funnits på plats då banan besiktigades 1912.

Kanske Du har nå't foto som kan ge oss en uppfattning om hur denna gåtfulla skapelse sett ut?
Olle Sundström

GDJ Motorvagn

av Sid, Thursday, July 24, 2008, 21:22 (5748 dagar sedan) @ m.sundström

Jag funderade på om det eventuellt var denna vagn som användes på prov av BJ på RIJ. Det talades ju tidigare om ev. BHJ vagn,när jag för några månader sedan i samband med RIJ tog upp saken.Jag får väl avvakta den samlade expertisen till efter sommarledigheten förstås:-) Sune


Go' kväll Sune,

utan att på minsta vis vilja göra anspråk på att tillhöra "den samlade expertisen" kan jag redogöra för motorvagnen GDJ 2 (Ettan var väl Sentinelvagnen).

Tillverkare: DEVA
Tv. nr: 29
Tv. år: 1925
Såld 1928 till BAJ (nr 3), 1940 till SJ (nr 11), hädangången 1945.
Olle Sundström

Hej!
Denna vagn skrotades inte 1945 utan ombyggdes till Tjänstevagn nr 912 för elförrådet, och skrotades först någon gång på 60-talet.
Mvh/Sid

GDJ Motorvagn

av Sune Nylén @, Thursday, July 24, 2008, 22:00 (5748 dagar sedan) @ Sid

Hej alla! Ja där ser man.En Deva vagn var det alltså.
Jo det är riktigt att jag menade Rämshyttan Idkerberget med RIJ.Jag anknöt till en artikel (insändare) jag hade omtrent maj månad om den försökstrafik man hade i slutet av 20 talet med en stor motorvagn på denna bana.Man?? kom fram till att det rörde sig om en vagn som sedan gick till VBJ/BHJ. enligt , från välunderrättat håll, som det heter ibland i nyheterna. Det rörde sig då om en 4 axlig vagn (boggie).Jag skall se om jag kan finna ut när jag skrev om detta
. Sena kvällshälsningar till Dalom m fl orter :-) Sune

GDJ Motorvagn

av Sune Nylén @, Friday, July 25, 2008, 13:29 (5747 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har försökt att ta reda på när jag avhandlade Rämshyttan Idkerberget, men efter några backningsförsök ramlar jag dessvärre ur programmet.Ledsen! :-( Sune