Roslagsbanan del 7 (Bana)

av Pär Engström @, Falun, Tuesday, July 22, 2008, 11:50 (5751 dagar sedan)

Jag är flitig idag:-)

[image]
Vem sa att man behöver digitalkameror för att ta panoramabilder?
Rimbo 1976

[image]
Xp4 Djursholms Ösby

[image]
QQZ ? Djursholms Ösby 1976

[image]
Fp155 i Rimbo 1976

[image]
Lindholmen 1976

[image]
Frösunda 1976

[image]
Frösunda 1976

Roslagsbanan del 7

av Granis, Tuesday, July 22, 2008, 12:09 (5751 dagar sedan) @ Pär Engström

Jag är flitig idag:-)

Trevligt! :-)

[image]
QQZ ? Djursholms Ösby 1976

Elrevisionbussen "RB 60"; ursprungligen YBo5p 877. Numera i Småland hos "Smalspåret" genom Evald Hammarström.

[image]
Fp155 i Rimbo 1976

Torde vara Fp 165. Frånvaron av "referensbiblioteket" gör att jag inte kan tala om vilken vagn det är och dess öde. Med största sannolikhet är den dock bevarad! Och nån annan kanske har nån fordonslista lätt tillgänglig?

/ L G

Roslagsbanan del 7

av Peter S ⌂, Tuesday, July 22, 2008, 12:59 (5751 dagar sedan) @ Granis

Mja, det där bör vara den gamla RB 60, dvs Qgz-ekxä nummer-nånting, fd YFo5p, som slutade sina dagar i nosen på en X7p i slutet av 1977. YP 877 byggdes om och levererades som elrevisionsbuss under 1978. Intressant bild iaf :)

Roslagsbanan del 7

av Granis, Tuesday, July 22, 2008, 13:06 (5751 dagar sedan) @ Peter S

Du har naturligtvis rätt (borde ha anat "oråd" genom hästskokopplet) ! Är så ovan med gamla bilder ;-). Bilden är ju tagen året innan olyckan varför det alltså rör sig om "originalfordonet" fd YFo5p 905. Dock plockade man ju över mycket av utrustningen till YP 877 när den fd YFo5p-bussen skrotades. YP 877 fick då även fick överta tjänstevagnsnumret på "RB". Fast man hade tydligen inte tänkt på att det trots allt skiljer en del i korgkonstruktionen mellan YFo5p och YBo5p; främst stabiliteten genom att de sistnämnda av förklarliga skäl har fler fönster. Så då blev utrustningen "lite tung" för fd YP 877 varför fordonet lär ha "svankat" och fått öknamnet "Bananen". Kvarstår detta förhållande fortfarande, eller har man fixat det genom åren på Mörby? Eller kanske Ni tänker göra nåt i Hultanäs? :-)

/ L G

Roslagsbanan del 7

av Peter Sjöquist, Tuesday, July 22, 2008, 13:40 (5751 dagar sedan) @ Granis

Såvitt jag vet, riktades korgen direkt efter att den hade 'säckat'. Det finns påsvetsade förstärkningar längs hela korgens undersida mellan klaverdörrarna och över skjutdörrarna. Man ser dock på korgens långsidor att något hänt, de är 'buckliga'. Men man kan inte se någon störande bananform idag.

Sådana här arbetsfordon är rätt kul, jag ser gärna fler bilder både på RB 60 version 1 (fd 905) och 2 (fd 877), liksom berättelser. Hur såg t.ex. "ur-60" ut inuti? Vad togs med över i 877 när den byggdes om? Det finns en del märkliga installationer.

[image]

877/RB 60 i Virserum våren 2008. Förstärkningsbalkarna kan skönjas på bilden.

Det här blev ju lite utvikning från ämnet. Tack Pär för trevliga RB-bilder! :-)

"RB 60" 1.0 och 2.0 -YFo5p

av Granis, Tuesday, July 22, 2008, 13:52 (5751 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Sådana här arbetsfordon är rätt kul, jag ser gärna fler bilder både på RB 60 version 1 (fd 905) och 2 (fd 877), liksom berättelser. Hur såg t.ex. "ur-60" ut inuti? Vad togs med över i 877 när den byggdes om? Det finns en del märkliga installationer.

Instämmer. Tror att det mesta av "utrustningen" flyttades över. Inklusive skjutdörrarna och takplattformen. Eller? Det hade säkert varit möjligt att reparera 905, men ansågs då inte värt besväret p g a det rälsbussöverskott "RB" hade. Fast om det hänt hade ju inte YFo5p 904 varit "den enda bevarade godsrälsbussen" (se bild nedan). Denna har f ö ULJ Ma/ rbsgrp nu "sparkat igång" och provkört i ordinarie tåg förra (?) helgen. Dock återstår lite kompletteringsjobb innan vi kan få se den mer i trafik. Kanske Robin H eller nån kan ge besked?
[image]
PS: Man kanske får titta lite närmare på 877 när man förhoppningsvis dyker upp i Virserum? Men en tur till Hjortöström (eller så) i denna är väl att hoppas på för mycket? Eller..? ;-)

/ L G

"RB 60" 1.0 och 2.0 -YFo5p

av Peter Sjöquist, Tuesday, July 22, 2008, 14:00 (5751 dagar sedan) @ Granis

Det är nog inte alls otänkbart att en och annan extratur med 877 kan anordnas under marknadsdagarna för att roa såväl allmänheten som särskildheten... :)

Trevligt att 'Yffen' är igång! :)

"RB 60" 1.0 och 2.0 -YFo5p

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Tuesday, July 22, 2008, 21:45 (5751 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Allt flyttades över inkl träsäterna. Det som monterades nytt var "köket". Om jag minns rätt var det bara en kokplatta i RB 60(1). Hästskokopplet fanns för att kunna dra en Gp-finka (stor Gotlandsfinka, nummer har jag ingen aning om) lastad med porslin till kontaktledningen i första hand. Märklig syn med en rälsbuss och godsfinka.
Tack för bilderna!
Roffe S

"RB 60" 1.0 och 2.0 -YFo5p

av Peter S, Tuesday, July 22, 2008, 21:59 (5751 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Hm, träsäten? Du blandar inte ihop det med Yffen - 904 som ju har ett par träsoffor. Köket är ju ytterst praktiskt - numera med fast installerad kaffebryggare :)

Verkstadsbänken är något skev, kan det vara en rest av krocken tro?

Hur som helst, trevligt fordon, men jag undrar just varför man knipsat kablar till motorvärmare, panna m.m. och lämnat div lösa tåtar. Och en del andra myskofikationer, t.ex. fram- och backindikeringar m.m. (jodå, indikeringsstången funkar, men det visar ändå alltid samma åt resp. håll...), tvärtomvända strömställare i förarbordet m.m.

:)

RB 60 i Ssu ;-)

av Peter S (tjatig), Tuesday, July 22, 2008, 22:22 (5751 dagar sedan) @ Peter S

Ja, i Soss... uhm Sissehult alltså.

[image]

Apropå inredning så ser verkstadsdelen ut så här, det lilla pentryt skymtar genom dörrhålet i mellanväggen mot A-änden.

[image]

RB 60 i Mop ;-)

av Baloo (också tjatig), Wednesday, July 23, 2008, 23:08 (5750 dagar sedan) @ Peter S (tjatig)

För de som gillar arbetsfordon i Småländsk miljö kommer här ännu ett bidrag. :-)

[image]

Denna gång i Mop=Mosstorp! :-P

Roslagsbanan del 7

av Jonas Sjöberg ⌂, Tuesday, July 22, 2008, 14:53 (5751 dagar sedan) @ Granis

[image]
Fp155 i Rimbo 1976


Torde vara Fp 165. Frånvaron av "referensbiblioteket" gör att jag inte kan tala om vilken vagn det är och dess öde. Med största sannolikhet är den dock bevarad! Och nån annan kanske har nån fordonslista lätt tillgänglig?

/ L G

Jo, SJ Fp 165 ska det sannorlikt vara, vilken ursprungligen hette SRJ F 232. Idag finns vagnen hos JTJ.

/Jonas

Roslagsbanan -Fp 165

av Granis, Tuesday, July 22, 2008, 15:20 (5751 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Jo, SJ Fp 165 ska det sannorlikt vara, vilken ursprungligen hette SRJ F 232. Idag finns vagnen hos JTJ.

Är den inte flyttad till TJF och Västervik?

/ L G

Roslagsbanan -Fp 165

av Ola Almquist, Tuesday, July 22, 2008, 22:59 (5751 dagar sedan) @ Granis

Jo, SJ Fp 165 ska det sannorlikt vara, vilken ursprungligen hette SRJ F 232. Idag finns vagnen hos JTJ.


Är den inte flyttad till TJF och Västervik?

/ L G

Jo! Har dock inte sett hur den ser ut invändigt. Stod på en Uaikk-v (Q37) och väntade på att den omvända rampen skall bli klar sist jag såg den.

M.v.h.
Ola

Roslagsbanan -Fp 165

av Jonas Sjöberg ⌂, Wednesday, July 23, 2008, 10:00 (5750 dagar sedan) @ Ola Almquist

När överlät/sålde JTJ SRJ 232 till TJF? Vad var anledningen?

Roslagsbanan -Fp 165

av Granis, Wednesday, July 23, 2008, 10:47 (5750 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Vagnen ägdes väl aldrig av JTJ utan deponerades där av privatpersoner. Den gick väl heller aldrig i trafik på banan utan stod uppställd vid vändskivan i Tallås. Om vagnens status, eller snarare ägarförhållandena, har ändrats i o m flytten från Gästrikland till Småland vet jag inte. Men TJF har ju många Roslagsbanevagnar av "passande modell" -och ingen "riktig" resgodsfinka ö h t- så man kan ju alltid hoppas att den kommer att få gå i trafik där i varje fall.

/ L G

Roslagsbanan del 7 - superfinka!

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, July 22, 2008, 19:33 (5751 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Mycket användbar och bra vagnstyp - smågodsborden längs innersidorna går att fälla upp, så har man vips hela golvytan att stapla på. Eller:

På väg hem fr Länna till Uppsala med ett abonnemangståg en sen kväll anordnade vi t ex dans inuti finkan (liten orkester medföljde fr picknicken). Oerhört populärt!!! Det var visst den DHJ-märkta, den som Lännakatten har.

Roslagsbanan del 7

av Sehlis, Tuesday, July 22, 2008, 12:10 (5751 dagar sedan) @ Pär Engström

Har du kvar negativen till bilderna? Antar att det är scannade Instamatickopior, som tyvärr har tappat färgen (känt problem med färgkopior från den tiden)

Roslagsbanan del 7

av Pär Engström @, Falun, Tuesday, July 22, 2008, 12:25 (5751 dagar sedan) @ Sehlis

Jag tror jag har dem kvar, ska titta efter ikväll

Roslagsbanan del 7

av Jonas Sjöberg ⌂, Tuesday, July 22, 2008, 15:09 (5751 dagar sedan) @ Pär Engström

Många gånger räcker det med att klicka på automatisk färg i Photoshop, (om man nu har tillgång till det programmet) och ev lägga på lite mättnad för att få bra mycket bättre färg på gamla färgfoton.

/Jonas

Roslagsbanan del 7

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Tuesday, July 22, 2008, 22:05 (5751 dagar sedan) @ Pär Engström

Rimbo...Ackja! Jag berättar om Rimbo en annan gång.
Hjälpvagnen på Östra är, vad som har sagts till mig, en fd Vikbolandsbanevagn.
Men godsvagnen/följevagnen, den ursprungliga G-finkan finns kvar. Den har väl inte hunnit bli genomrutten. Dessutom var båda vagnarna glidlagrade, något som vagnmästare Reine Berggren tyckte illa om. Tack och lov rfullade de sällan. Roslagsbanan har alltid drabbats av få olyckor och missöden.
/Roffe