Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Fler sorters stridsvagnshinder, även med smalspår!

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Fler sorters stridsvagnshinder, även med smalspår!

av Carl-Erik Olsson fredagen den 11 februari 2005 Micke S: Stridsvagnshinder, hur var de tänkta att funka?
Skribentens e-postadress

>På historiska järnvägsbilder kan man ibland se s.k. stridsvagnshinder, de ser ut som en stor betongklump med järnvägshjul liggande vid sidan av spåret. Jag antar att de var avsedda att flyttas (fällas?) upp på eller ut på spåret t. ex. vid någon bro, men hur skulle det gå till? Det kan ju vara besvärligt att rekvirera en kranvagn när den lede fi flåsar en i nacken. Var de lätta att få upp/ut så borde de ju vara lätta att plocka bort. Vari ligger försåtet? Vad var hjulen till för? Kort sagt hur var det tänkt? Hemma i Skåne var dylika spärrar ovanliga, men en med den hos JÅÅJ identisk spärr fanns för möjlighet att blockera dåvarande Falsterbobanan, strax innanför bron. Denna var försedd med hjulpar av malmvagnsmodell (typ IV?), alltså givetvis stjärnekerhjul och lite grövre och längre axeltappar med glidlager och vanliga smörjdynor och de vanliga nästan plana boxlocken utan påfyllningslock. Vid vårt besök där på 70-talet var en kontrollerad box helt torr med till synes ny oljeburk av plåt och en helt ny smörjdyna, som alltså inte skulle gjort någon som helst nytta i ett s k läge. Det måste ha varit mycket svårt att skjuta ut dessa hinder över linjen då. Månne vevdomkrafter eller taljor skulle användas?Hemma i Hälsingborg var vi som växte upp omkring hamnen och Färjestationen vana vid alla dessa hinder, tankspärrar, som de också ibland kallades. Det fanns speciellt i denna stad en mängd sådana, uppenbarligen för att försvåra för en i hamnen landstigen fiende att ta sig inåt landet. Den som per gummihjul har färdats upp mot dagens E4 på Hälsovägen har säkert inte kunnat undgå att lägga märke till de hinder som i alla fall tidigare kantade vissa sträckor där innan kommunens hysteri rev bort mänder av dem, liksom många bunkrar, "fort", som ingick i "Per Albin-linjen" längs kusten. En del av dessa kunde man se från "viadukten" som leder järnvägen norrut från dagens tyvärr alltför T-centralliknande järnvägsstation "Knutpunkten".
Men intill t ex de bunkrar som fanns utanför den dåvarande bangården nedanför viadukten fanns förutom stationära hinder även en del som jag har för mig stod på en låg bädd med en med spår försedd längsgående kanal i mitten. Detta spår hade om jag minns rätt den märkvärdiga spårvidden omkring 89cm! Jag undrade vad den skulle vara till, tills jag i ett av hindren, som tycktes vara av en standardtyp, inne i den drygt halvmeterhöga kanalen såg en tralla med uppenbarligen en slags lyftanordning, som alltså skulle vara till för att med hjälp av strax intill staplade spårspann med träsliprar kunna rulla ut hindret och sedan ta med trallan till nästa hinder. Inga tecken fanns på att man nånsin hade övat på denna funktion. Troligen avsett för att hanteras av äldre tiders lokalförsvarsförband. Vid min sista repövning i ett dylikt nämndes ingenting om dessa äldre anordningar, som då alltså sannolikt var utgångna ur organisationen sedan länge, man kan ju undra när?
Någon som känner igen denna typ av smalpåriga, men för övrigt "normalbreda" hinder från andra platser?
/erinrar sig således CEO, som tackar för ett nytt, förhoppningsvis mer överblickbart diskussionsforum!

Om befästningar i Hbg


Hela tråden: