Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Vändskivan i Västervik - ?

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Vändskivan i Västervik - ?

av John Thoweman måndagen den 1 januari 2007 Kurt Möller: Re: Vändskivan i Västervik - ?
Skribentens e-postadress

>>>>>>Hur visste du att min hemliga dröm är en museibana till Ydrefors? spitz
>>>>>Det är nog flera som anser att VYJmf borde vara en perfekt museibana. Iallafall i teorin. Men som det är får man väl nöja sig med att snurra på vändskivan i Västervik, som väl kommer från Ydrefors via Vetlanda. Och det kan man dessutom göra i praktiken! Gott Nytt o s v
>>>>>Hälsar
>>>>>/ L G
>>>>Vad är det för diameter på vändskivan i Västervik? När är den tillverkad?
>>>>/Stig Lundin
>>>Aha! Bra att du, Stig, visar intresse. Detta kan du om någon kanske hjälpa till med. Vändskivan har diametern 12 m och köptes begagnad av VYJ ca 1923 från SRJ. Frågan är var på SRJ den var inlagd. Antagligen blev den övertalig i samband med att "stortyskarna" krävde större vändskivor. Innan den lades in i Västervik var den försedd med räler märkta S.R.J. 1908. Dessa är antagligen utbytta nu då skivan förlängts något i båda ändar.
>>>M.v.h.
>>>Ola
>>Hela bilden av detta har jag inte klar, men följande kan vara en början. Fem stationer på SRJ-nätet har haft vändskivor med 12 m diameter. Det är Stockholm Ö, Rimbo, Norrtälje, Häverödal och Uppsala Ö.
>>Stortyskarna användes till en början i första hand på linjen Stockholm Ö - Rimbo. Vändskivan i Rimbo ska ha blivit utbytt mot en större, 15 m vändskiva år 1920. Den vid Stockholm Ö ska ha bytts 1922. Det bör således vara någon av dessa vändskivor som nu finns i Västervik. 15 m vändskivor lades även in i Vallentuna, Hallstavik, Faringe och Gimo.
>Fundering bara: 15 m-skiva inne på Sth Östra först 1922? Låter ytterst osannolikt, väl? (Lok 27-29 lev. 1920; lok + td = 12,9 m total hjulbas.)I just årsberättelserna nämns inte (vad jag har kunnat hitta) något om en nyinlagd 15 m vändskiva på Stockholm Ö inför stortyskanskaffningarna. Däremot nämns 1920 "Två stallrum i lokomotivstallet förlängda för beredande av utrymme för de nya persontågsmaskinerna."
En annan intressant notering är att det 1917 berättas om Stockholm Ö: "Vändskivan försedd med överskjutande räls för bekvämare vändning av lok n:ris 31 och 32."F.ö. glömde Stig att även Täby ett antal år hade en 12m-skiva (på ett ställe också angiven som 12,5m).


Hela tråden: