Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Ingen som kan komplettera ??

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Ingen som kan komplettera ??

av Mohlin tisdagen den 15 februari 2005 Mohlin: Re: Järnvägen mellan Eksjö-Vetlanda?
Skribentens e-postadress

>>På "Jernvägskarta för mellersta och södra Sverige" från 1876 finns en järnväg utsatt mellan Eksjö och Vetlanda. Den är markerad som "Under arbete varande jernvägar", men denna järnväg blev väl aldrig byggt. Stakade man möjligen den eftersom den står som "Under arbete......."?
>>Kan det möjligen vara denna som istället blev Nässjö-Vetlanda?
>>/Lasse M
>Jag har naturligtvis inget enkelt svar på denna frågeställning, men ett flertal tänkbara linjedragningar har förekommit i området.
>Den av riksdagen 1855 tillsatta järnvägskommitten (som hade till uppdrag att undersöka stambanornas linjedragningar) föreslog även tänkbara lämpliga sträckningar för bibanor till stambanorna. En sådan linjesträckning var en bibana från Aneby på östra stambanan via Eksjö och Vetlanda till Växjö. Någon sådan linje kom aldrig till stånd (inte ens på planeringsstadiet).
>Trots att riksdagen 1860 beslutat om södra stambanans linjedragning, så blev beslutet ifrågasatt av Kalmar,Jönköpings och Östergötlands-län som framhöll fördelarna med en linjedragning av östra stambanan öster om sjön Sommen istället för som föreslagits väster därom. Denna förändring skulle ju också medföra en östligare dragning av södra stambanan, så att den inte skulle gå från Alvesta mot Nässjö utan få en östligare sträckning mot Eksjötrakten för att sedan nå det sydöstra hörnet av sjön Sommen. Här företogs en undersökning om möjligheterna till denna östligare linjedragning, men då denna visade att denna linjedragning var mindre fördelaktig så fastställde 1862-63 års riksdag Nässjö som knutpunkt mellan södra och östra stambanan.
>När stambanornas antal och linjedragning fastställts, så blev anslutningen av Oskarshamn till stambanenätet än mer angelägen. 1865 kallades det till ett järnvägsmöte i Klövdala angående en järnvägslinje Oskarshamn-Vetlanda-Nässjö. Samma år utförs en undersökning av linjen Oskarshamn-Bockara-Målilla-Klövdala-Vetlanda-Nässjö med vidhängade kostnadsförslag.
>De följande åren försöker man påverka staten att bekosta byggandet av denna linje som en stambana, något som tyvärr inte lyckas utan man blir tvingad att inse att en privat finansiering nog är det enda sättet att få linjen till stånd.
>Eksjö stad hade hittills hållit sig utanför denna diskussion, men år 1868 blandar man sig i leken och driver linjen att Oskarshamn skall anslutas till Nässjö via Eksjö istället för via Vetlanda. I denna strid går Eksjö ut som segrare i striden mot Vetlanda om linjedragningen. 26 feb 1869 konstitueras "Nässjö-Oskarshamns Järnvågsaktiebolag" och linjedragningen Oskarshamn-Nässjö via Vetlanda försvinner från dagordningen.
>Vad som händer i Vetlanda efter detta är mer än jag vet, dock är ju fakta att koncession erhölls 1882 för en smalspårig linje Vetlanda-Sävsjö vilken öppnas för trafik 1885.
>Linjen (Sävsjöström)-Vetlanda-Nässjö erhåller koncession 1910 och öppnas för trafik 1914.
>Vad jag inte vet något om är vilka diskussioner och undersökningar som görs under åren 1869-1882 för att ansluta Vetlanda till landets övriga järnvägsnät. Kanske någon annan kan komplettera.
>//MohlinIngen som kan komplettera?? Har jag förstått frågeställningen, eller är jag ute och cyklar helt och hållet ??


Hela tråden: