Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Re: Trafikplatser m m på Värtabanan?

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Re: Trafikplatser m m på Värtabanan?

av Överkörmästaren måndagen den 24 december 2007 Carl-Axel Schiller: Re: Trafikplatser m m på Värtabanan?

>>>>>Kollade i Jv-data: P-trafik endast 1908-13! Militärtåg dock t o m 1918.
>>>>>Det var som katten.
>>>>Mycket katten zwinker
>>>>för därmed sagt att proven med eldrift 1905-1907 försiggick med endast godståg.
>>>>Det tror jag inte på.
>>>>Finns det inte ett foto på någon av elmotorvagnarna vid Albano station förresten?
>>>>SI
>>>"Från 1908" tycks endast gälla Tomteboda - Norrtull. Sträckan Stockholm C -Karlberg - Norrtull - Värtan trafikerades med persontåg från 1882 enligt Järnvägsdata. Enligt "Tågtidtabellen" somrarna 1887 och 1895 gjordes uppehåll förutom vid nämnda platser även vid Stallmästargården, Albano och Ugglevikskällan.
>>Aha. Uppg. i "Gula" Jv.data från 1992 är alltså ofullständiga?
>Nej. Samma uppgifter 1992 och 1999:
>"Öppn 15.5.1882 Karlberg - Värtan, 6 km, allmän trafik och Tomteboda - Norrtull, 1 km, godstrafik
>....
>1908 Tomteboda - Norrtull, persontrafik."
>Tidigare i tråden (som började med Stockholm Ö ställverk) efterfrågades rörelseform för trafiken till och från Stockholm Ö:
>Värtabanan med sidobana till Stockholm Ö trafikerades som "bispår" med bispårståg som framfördes enligt (förenklad) tidtabell åtminstone fram till 1950-talet. Bispår och bispårståg fanns i säkerhetsordningen till 1959. När spåret Albano - Stockholm Ö revs upp var Stockholm N - Värtan vutbana....vilket borde betyda att eventuella rörelser till och från Stockholm Ö skedde som växling vid Albano lp?Fanns det någon signalsäkerhetsanläggning vid Albano? Något måste det ju ha funnits med tanke på dvärgsignalerna?


Hela tråden: