Deprecated: Function strftime() is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/gamlaforum/inlagg.php on line 51 Gamla Järnvägshistoriskt Forum - Boggi modell 1890 bevarad Skrivelser

<< Till Järnvägsmusei Vänner

Gamla Järnvägshistoriskt Forum

Till (nya) Järnvägshistoriskt Forum >>

Åter till forumets huvudsida
Observera att detta forum är stängt för nya inlägg

Boggi modell 1890 bevarad Skrivelser

av BD tisdagen den 8 februari 2005

Boggie modell 1890
Dnr Mbr 704/33
Mbr Till Maskindirektören vid Huvudverkstaden Örebro-Tomteboda
ÖrebroAng slopade 1890 års boggier.
För SJ räkning kontraherades de första boggierna i augusti 1890 och erhöllo nummer i serien 1 – 49.
Då det är av intresse att för framtiden bevara en event. två av dessa för SJ först levererade, numera slopade, personvagnsboggier, bestämmer styrelsen härmed, att de två vid huvudverkstaden i Tomteboda för närvarande undanställda slopade boggieramverken nr 35 och 42 skola, efter komplettering med fjädrar o d , för järnvägsmuseets räkning därstädes tills vidare förvaras.
Maskiningenjören, huvudverkstaden , Tomteboda, samt föreståndaren för järnvägsmuseet hava erhållit avskrifter av denna skrivelse.
Stockholm den 21 december 1933Kungl. Järnvägsstyrelsen
Boggie modell 1890
Dnr Mbr 704/33
Mbr Till Maskindirektören vid Huvudverkstaden Örebro-Tomteboda
ÖrebroAng slopade 1890 års boggier.
För SJ räkning kontraherades de första boggierna i augusti 1890 och erhöllo nummer i serien 1 – 49.
Då det är av intresse att för framtiden bevara en event. två av dessa för SJ först levererade, numera slopade, personvagnsboggier, bestämmer styrelsen härmed, att de två vid huvudverkstaden i Tomteboda för närvarande undanställda slopade boggieramverken nr 35 och 42 skola, efter komplettering med fjädrar o d , för järnvägsmuseets räkning därstädes tills vidare förvaras.
Maskiningenjören, huvudverkstaden , Tomteboda, samt föreståndaren för järnvägsmuseet hava erhållit avskrifter av denna skrivelse.
Stockholm den 21 december 1933Kungl. Järnvägsstyrelsen


Hela tråden: