Gammal järnvägsolycka Stockholm - Uppsala. Hjälp! Mitt minne sviker! (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Monday, August 27, 2012, 23:55 (4261 dagar sedan) @ Mr H

Vill bara fylla på lite med att fjärrtåget var ett lokaltåg från Gävle och det drogs av D 435 (eller möjligtvis 436). När föraren gick av för att ringa var bara lokbromsen ansatt och tåget kom i rullning bakåt vände och rullade framåt förbi den chockade lokföraren som dessvärre misslyckades med att kasta sig in i loket.
Därefter rullade tåget bakåt igen förbi föregående blocksignal och kolliderade med X1 3048 som alltså kört på körsignal i sin senaste blocksignal.

Fjärrtåget stog helt uppe på pendeltåget och en mycket märklig udda händelse i denna olycka var att i Gävletågets finka så fanns det en säl (!) under transport från Furuvik och söderut. Sälen var oskadd men man visste inte hur man skulle få ner den! Till slut löstes det med hjälp av stegar.

Mr H

Det var alltså ett märkligt förlopp eftersom tåget bytte riktning flera gånger vilket "förvirrade" linjeblockeringen så X1 tåget fick grönt.
Det blev en rätt svår juridisk process där lokföraren anklagades för försummelse och att inte ha satt till bromsarna enligt reglementet. Han själv bedyrade att bromsarna satts till helt ordentligt men att tåget ändå på något oförklarligt sätt släppt bromsarna och kommit i rullning.
Till skillnad från X1-tåget hade loktåget klarat sig bra och rätten utforskade på själva olycksplatsen med detta tågsätt vad som hände om man bromsade in och ställde tågsättet. Vid varje försök så stod tåget still utan att något hände.


Hela tråden: