Broarna i Filipstad, en till ÖSlJ? (Järnväg allmänt)

av Hans B Keller, Friday, August 31, 2012, 03:20 (4258 dagar sedan) @ Granis

Tack för det. Skisserna bekräftar ju att det före 1952 gick parallella spår; ett smalspårigt från Filipstad V och ett normalspårigt från Filipstad Ö, ända in på Finnshyttans bangård. Frågan som återstår är väl då huruvida den smalspåriga banvallen låg "i träda" mellan 1952 och 1964, då den togs i anspråk för Inlandsbanans omläggning? Och om broarna inne i Filipstad (de nuvarande alltså) redan var byggda då, d v s på smalspårstiden? Och hur var det egentligen med [b]normalspårstrafiken [/b](söderifrån då) till Filipstad V under dessa år? SJ tog ju över BJ 1948, bedrev SJ persontrafik (och godstrafik?) på [i]två [/i]stationer i Filipstad fram till 1964?

/ L G

==============
Broarna i Filipstad var vid rivningen av spåret Filipstad V-Finnshyttan 1952 dels en bro över genomfartsvägen från Karlstad strax norr om Filipstad V, dels en bro över Skillerälven. Bägge togs bort vid rivningen, och bron över Skillerälven lades upp i Nordmark. Var det inte så att den sedan kring 1970 skänktes till ÖSlJ och lades in över fd NrSlJ vid banbygget till nya stationen i Läggesta? Skulle således vara den bro som det finns foto på hos Filipstads Gille. Inlagd av NKlJ maj 1927.

Vid nya linjen Filipstad-Persberg byggnad 1962-1964 byggdes nya betongbroar där de gamla från NKlJ-tiden legat. Dessutom tillkom en ny tredje bro norr om Skillerälven som går över nya genomfartsleden från Karlstad (Rv 63).

Som jag kommer ihåg det från ca 1960 var banvallen Filipstad V-Finnshyttan helt oanvänd men gräsbevuxen. Vill också minnas att det fanns fundament från avsvetsade kontaktledningsstolpar vid fd banvallen. /HK


Hela tråden: