Isolerskarv för 32kg räl (Leverantörstips - t ex vem kan gjuta?)

av Per Wirback, Thursday, July 02, 2015, 18:49 (3222 dagar sedan) @ thn

Jo, jag inser att det måste till en minimiorder för att kunna specialbeställa...

Vi har spånat lite här och funderar på vad som händer om man använder ett modifierat skarvjärn som man sedan lägger glasfiberarmerad epoxi på...
Någon som har provat detta eller har några tankar om det?

Vi behöver ju endast dessa skarvar för underhåll, skulle vi göra någon form av nybyggnad skulle jag allvarligt fundera på att specialbeställa.

/Thomas

ULJ har en STOR mängd isoler, kanske ett hundratal, och vi ser att olika typer av isolerskarvsmaterial har olika livslängd. Våra isoler finns blandat på 24,8 Kg och på 43 kg räler samt även i en endaste 34 kg växel.

Det finns Permali isoler av trä/fenol, de finns hyvlade skarvjärn med fibermellanlägg och det finns exel glasfiber. På ULJ 24,8 kg sträckor sitter det alla typerna, och man ser att permali har sämsta livslängden där träet helt enkelt bryts av, speciellt om skarven är dåligt stoppad och det är dragkrafter i rälerna. Hyvlade skarvjärn med fiber vittrar bort, men är mekaniskt stabilare, ser ut som om livslängden är runt 15 år. ULJ lät tillverka nya fibermellanlägg för sådär 15 år sen. De exel vi lät ta fram för 10 år sen är fortfarande som nya. Dessa kostar dock en hel del, fick för nån månad sen priser på material för kompleterade inköp: skarvstycke : Euro 95;- /st och ändstycke : Euro 16,- / st vid inköp för 50 skarvar.

På ULJ 43 kg sträckor används mest exel från materialservice, och de visar ingen påverkan efter sådär 15 års drift. Det finns även ett par stycken MT skarvar i infartskurvan til Uppsala Ö, och de har klarat sig bra, men så ska de också motsvara helsvetsat spår i hållfasthet.


Livslängden är helt klart mest relaterad till mekanisk belastning pga hjul som rfullar över skarven och bockr ner rälerna. ULJ's 12 tons axeltryck på 24,8 kg räler kräver skarvslipers i mycket gott skicka och med mycket god stoppning ifall mna använder permaliskarvar. Exel verkar överleva bra även i mindre bra underhållna skarvar, medna fiberskrvarna är någonstans mitt emellan. På 43 khgs träckorna är rälerna väldigt styva för 12 tons axeltryck, och efersom vi där har exel är det inga som hellst problemmed mekanisk nernötning.

Min rekomendation är nog att fräsa om 43 kg exel skarvar från materialservice, de borde ge den bästa funktionen iförhålland etill priset med tanke på underhållstatus och axeltryck.

Nytillverkade mellanlägg av något nylonmaterial kan även fungera, men det måste bockas till form innan montage vilket kan vara besvärligt. Tjockleken sklal vara 4 mm , dvs skarvjärnet sklal fräsas av 4 mm på äver och undersida med rätt vinkel. Lite pyssligt, men så har vi gjort på ULJ för sådär 15 år sen. (strax därefter hittade vi naturligtvis en hög med redan nerfrästa järn..)

Träskarvjärn är inget jag kan rekomendera, livslängden blir helt enkelt för dålig.


Egengjorda glasfiberplastbeklädda kan fungera ett tag, men jag tror att den typen av plast spricker rätt fort och så bildas det temporära krypströmmar och rostningar, så det känns tveksamt.


Sen fins det slutligen en hel uppsjö av isolskarvstillverkare i världen, jag pratade runt med ett flertal på Inotrans för några år sen. De tillverkar i alla möjliga material och utföranden, men det föll på priset för en liten serie till en udda rälsvikt..

/Per


Hela tråden: