Det osynliga jobbet... - inside information?! (Järnväg allmänt)

av Ulf Josén, Monday, August 29, 2016, 21:57 (2798 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Det finns ju en möjlighet till och det är att allting har gått till precis som avsett, att arrangemanget är tänkt i första hand för "drop in-resenärer" från marknaden, eftersom kapaciteten i trafiken inte klarar mer en sådan dag. Kapaciteten beror på personaltillgång, fordonstillgång och vilken tågtäthet man kan hålla.

Jag vet inte om det är så, men det alternativet saknas än så länge.


Det är nog så det är. Trafiken är i första hand avsedd för marknadsbesökare.
Hela Nora stängs i princip för biltrafik och Nora har inga parkeringshus så tåget är ett väldigt bra alternativ för marknadsbesökarna att ta lätt ta sig in i centrum utan bil.

Visst är det så att det i första hand handlar om att transportera marknadsbesökare mellan bilparkeringar utanför stadskärnan och marknadsområdet mitt i centrum. Jag höll på att finjusterade tidtabellen bara några dagar före marknaden. Osäkerhet om personaltillgång (som inte är så stor som skulle behövas), fordonstillgång och fordonsomlopp gjorde att det blev klart sent. Men när det går ett tåg Nora-Järle i halvtimmen så spelar det egentligen inte så stor roll vad det står i tidtabellen. När vi sedan drabbas av fordonsfel, spårhalka (regn på söndag em) och förseningar bl.a. av många resenärer som skulle av och på tågen så håller inte planeringen i alla fall.
Kanske skulle det vara lika bra att presentera en publik tidtabell som är ganska rätt i god tid eftersom den för det mesta inte håller i alla fall....


Hela tråden: