Ga 1415. 100 år sedan Ga-loken var nya (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, April 23, 2018, 20:05 (2198 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Även om jag kan preussiska G8.1 ganska bra, så kan jag inte SJ:s Ga på samma sätt.
SJ:s lok fick alltså inte tryckluftbroms redan från leverans, så som de preussiska loken fick redan från första leverans år 1913 - trots att godståg inte fick tryckluftbroms Kunze-Knorr förrän 1920 i Tyskland - och i Sverige.
SJ:s Ga-lok fick alltså ångbroms på loket. Då borde bromscylindern / bromscylindrarna / bromsrörelsen vara något annorlunda utformad. Min fråga är hur? De svenska loken är alltså INTE exakta, men spegelvända, kopior av de tyska loken.
Berra

Om jag är riktigt underrättad bestämde KPEV år 1916 att införa tryckluftbromsade godståg.
Jag vet att du behärskar tyska väl.

Linke Hofmann hör f ö till det mest felstavade namnet på en loktillverkare.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


[image]

[image]


[image]

[image]


[image]

[image]

[image]

[image]


Hela tråden: