Smalspåriga personvagnar: LCJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, October 01, 2018, 22:23 (2033 dagar sedan) @ Johan O

Efter KTsJs övertagande
År 1929 innumreras materielen i den gemensamma serien för KBJ, KTsJ och MÅJ. Personvagnarna får 500 tillagt till numret och LCJs personvagnar blir således BC 501 respektive C 505 och 506. Av dessa är det sannolikt bara C 5 som faktiskt märks om, BC 501 är nämligen fortfarande på 40-talet märkt BC 1. Även resgodsvagnarna blir omnumrerade på samma sätt och blir följaktligen F 521 och 523, den senare trots att den är bangårdsvagn sedan många år.

[image]
LCJ C 505 i ett motorvagnståg på KBJ. Notera att vagnen här har fått plåten ersatt med träpanel, det sker i samband med en större revision år 1928.

SJ-tiden
Åtminstone två av LCJs personvagnar finns kvar då SJ övertar banan. C 505 får ett SJ-nummer reserverat men blir aldrig ommärkt, istället slopas vagnen år 1942. BC 501 tillhör den materiel som ställs upp i Kläckeberga efter slopningen, den kommer aldrig till användning på SJ utan skrotas i Vislanda, troligen år 1948.

[image]
En bild på LCJ C1 avställd i Kläckeberga i samband med förstatligandet. Observera de ursprungliga buffertbalkarna som är kvar vid änden på korgen. Notera även att de gamla ålderdomliga lampskorstenarna sitter kvar på taket trots att vagnen faktiskt har fått elbelysning.

[image]
Invändigt i vagnen vid samma tillfälle. Även om vagnen officiellt här är degraderad till C-vagn är den som synes fortfarande inredd som BC.

Huruvida C 6 finns kvar vid SJs övertagande är osäkert. Sista kända uppgift är att vagnen målas 1931, om den därefter hinner slopas före eller efter förstatligandet är okänt. Möjligtvis går det att få svaret från VoV-rapporterna kring dessa år, men så långt har åtminstone inte vi hunnit i vår arkivforskning. Är det någon här på forumet som har fördjupat sig i ämnet?

Fd F 523 får fortsatt liv som bangårdsvagn med SJ Bgv-nummer och skrotas år 1949. Resgodsvagnen F 521 övertas av SJ och innumreras år 1948 i SJs nummerserie. Den slopas och skrotas 1962 och därmed finns det varken personvagnar eller resgodsvagnar från LCJ bevarade.

Notering
I Björn Edmans bok om KTsJ och LCJ figurerar i vagnslistan två osäkra uppgifter ytterligare personvagnar, nr 2 respektive 4. Det rör sig sannolikt om en sammanblandning med de ursprungliga UJ-numren, bland annat i KVABs beställningsböcker används åtminstone fram till 1909 både UJ- och LCJ-numren blandat och endast i vissa fall är de gamla numren överstrukna och ändrade.

Det har aldrig funnits några LCJ-märkta vagnar med varken nr 2 eller 4.

Fordonslista
[image]

Källor till uppgifterna härstammar till stor del från Riksarkivet, dels i LCJs vagnskort, samt som vanligt i Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna. Några uppgifter är även tagna från Landsarkivet i Vadstena, där KVABs arkiv finns bevarat.

En liten förklaring till tabellen:
De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer, är inköpta eller har sålts vidare till andra banor.

Gula fält är fält där vi är osäkra över uppgifternas riktighet, i det här fallet eftersom vi helt enkelt inte vet vilken av UJ-finkorna som fått vilket nummer hos LCJ.

Kolumnen med SJ-id är något förenklad, endast första SJ-littera är angivet. Det kommer en mer komplett lista över SJ-vagnarnas öden senare, inklusive ombyggnader under SJ-tiden m.m.

Vi fortsätter att titta på de småländska smalspårsbanorna. Nästa gång blir det därför Kalmar-Torsås Järnväg, KTsJ.

/Johan & Stefan
Bilder från samlingsportalen, digitalt museum och Björn Edman.

Vi avslutar med lite reklam för tidigare delar i serien:
EÖJ
MÖJ
VSBJ
FWÖJ
VB
NÖJ
PFJ/FNJ
BLJ
DONJ


Hela tråden: