Mariedamm. Utfsi? (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Friday, October 09, 2020, 16:06 (1297 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

....den fanns för att förregla växlarna vid lastplatsen Jakobshyttan som fanns på linjen före nästa station, Godegård. Denna teori styrks av att Per Forsströms Ställverksregistret uppger, för Jakobshyttan: "Lastplatsblockering till Mariedamm och Godegård driftsatt 1920."

Kanske kan vännen Kjell Aghult...bekräfta eller dementera min teori angående utfartssemaforen i Mariedamm?

Den bekräftas med stöd av 1930 års del A. Där står också att växeln inte var ständigt inlagd. J. var ursprungligen ett grusgropspår. Vid sådana kunde man periodvis ersätta själva växeln med vanliga räler - spara slitage på dyra tungor etc. I nyare tid fick dock platsen ny användning: 1976 byggdes en omformarstation i gropen, som kanske ansågs tömd. Den gamla signaturen Jkhg (J. grusgrop) byttes då till Jho (J. omformarstn). Det nya aggregatet förbättrade mycket elmatningen Hallsberg-Mjölby: Där linjespänningen förut ofta varit låg - med för många Rc-lok samtidigt ute. Jho blev 2014 också tågmötesstation.


Hela tråden: