Kopplingar framtill på Tb 864 (Fordon: lok)
Här syns vissa saker tydligare
[img]http://82.182.34.42/images/tb864/tb864_nassjo_197x_3a.jpg[/img]
Med ångvärme, vakuum- och Knorrbroms blir det många kopplingar!
Men detta lok saknar ju ångvärmekoppling i framänden, liksom [link=http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/Cc/5.jpg]Cc-loket i vändskivegropen[/link].
När började man då montera ångvärmeanslutning även i framänden på tenderlok? Var det normalt att tanklok hade värmeanslutning även framtill från början när man började med ångvärme?
T ex idag bevarade E/E2-lok brukar ju ha sådan anslutning framtill, men i kombination med "norrlandsplog" är ångvärmen i praktiken oanvändbar framtill med de vanliga styva ångvärmeslangarna.
Fanns det kanske en speciell slang eller adapter för detta ändamål?
/fortsatte frågvise CEO att undra (efter försök att koppla sådan värme framtill å med dylik plog utrustat lok vid SJVM)