SJ V1 slutsignal (Fordon: lok)

av Lennart Fransson, Thursday, May 04, 2023, 14:46 (361 dagar sedan) @ N_Rallaren

Så du menar att man hade den röda lampan i hytten bakkant tänd oavsett körriktning vid växling

Ja, den röda lyktan som markerar lokets bakände har inte att göra med vilken ände som går främst i körriktningen vid växling, utan vilken signal av "framåt" och "bakåt" som i vissa fall skall ges för en viss körriktning. Det gick ju inte heller att flytta framändesskärmarna då dessa var dagsignal.

Så du menar att svaret är ”ja”? :-) dvs, att belysning vid växling oavsett rörelseriktning är de fyra strålkastarna på ”halvljus” samt lampan med rött sken i B ändan oavsett körriktning.

Tack, det var i så fall klargörande.

Dom vita skenen betyder ingenting vid växling, men gör det lättare att se och synas vid mörker om de inte är för skarpa. Det som betyder något i sammanhanget är den röda lampan som markerar dragfordonets bakände, alternativt framändesskärmarna om dom används och gäller som dagsignal. Grunden vid växling (och nu gör jag det enkelt och beskriver i termer av vagnar och ett lok. Med flera verksamma dragfordon kopplade kan det uppstå motsättningar som får hanteras):

Skall lok dra vagnar vid växling: Framåt (oavsett markering på lok)
Skall lok skjuta vagnar vid växling: Bakåt (oavsett markering på lok)
Skall ensamt lok köra i den riktningen lokets framände är: Framåt
Skall ensamt lok köra i den riktningen lokets bakände är: Bakåt
Har lok vagnar kopplade både framför och bakom gäller samma regler som för ensamt lok


Hela tråden: