Hastighetssignalering med semafor - Bouvatterimaangeter (Signaler/säkerhet)

av S-O Johansson, Sunday, October 22, 2023, 20:11 (189 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

Några spårledningar på tågspåren minns inte jag att det fanns i Bjärka-Säby. Det fanns ju inte ens automatisk bomfällning för plankorsningen utan det var tkl som fällde och lyfte bommarna medelst knapptryckning. Ställverket kunde medge obevakad körning (i riktning Kisa) men då krävdes istället vägvakt som skötte om bommarna så detta tillämpades aldrig i praktiken. De allra sista åren byggdes detta om så att Bjärka-Säby kunde köras obevakad utan att vägvakt tjänstgjorde. Eftersom jag hade flyttat till Stockholmstrakten då så minns jag inte exakt hur bomfällningen utformades dessa sista år (för sista tåget mot Kisa) men det kan ha varit så att föraren fick stanna och sköta bomfällningen.

Det stämmer att det sattes upp speciella ställare i södra änden i Bjärka Säby för obvakad körning riktning Kisa. Tror det var 1994. Ett tåg sent på kvällen till Kisa var berört. Var också en förberedelse för den kommande Radioblockeringen på Tjustbanan som togs i bruk 1995.


Hela tråden: