Vevställverket i Bjärka-Säby (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Wednesday, October 25, 2023, 23:03 (186 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Så här såg ställverket i Bjärka Säby ut 16 april 1989.[image]


Tjusigt! För den som inte redan vet kan jag berätta att röda vevar gick till semaforerna, gröna för omläggning av växlar och blåa för att låsa växeln i kontroll.

Nej, Göran, du har förväxlat användningen av blå och gröna vevar. Blå vevar var för växelomläggning, och gröna vevar för låsning av växel/växlar.

I vissa vevställverk förekom att vissa växlar låstes med s.k. genomgående lina när den röda semaforveven lades om, alltså i samband med att infartssignalen ställdes till "kör". En ritning på ekeving.se visar att så var fallet i Bjärka Säby beträffande de tågspårsskiljande växlarna 1 och 3 i norra änden av stationen.
/up


Hela tråden: