Smalspårsidyll från Vimmerby 1958 - Personal i Spångenäs mm. (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Monday, January 02, 2017, 23:33 (2670 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tittade lite mer i "Minnenas spår" och får rätta mig om tidpunkten för införande av genomgående vagn till Vimmerby. Det verkar ha skett kring mitten av 50-talet istället för 1952 som jag skrev. Efter att X1p 433 tagits ur trafik, 1952?, så insattes Yp 727 istället. Även kallad "Haren" som Nils-Erik Sääf skrev. Det var inget fel på hans minne utan jag som inte läste tillräckligt. Tydligen fanns X1p 433 kvar i reserv ett tag till och ersatte Yp:n när behov fanns. Tur att pricka in en resa med den.

Jag hittade en notering om innehållet i en skrivelse från trafikinspektören i Norrköping (38 ts) till stins i Västervik respektive Hultsfred daterad i februari 1956. Enligt skrivelsen fanns planer på att övergå till stålrälsbussar i tågen Spångenäs-Vimmerby. Dessa skulle koppla i anslutande tåg och på så sätt vara genomgående Västervik-Vimmerby. En konsekvens skulle bli att vissa tåg skulle behöva bestå av 1 rälsbuss och 2 släpvagnar på delsträckan Spångenäs-Hultsfred. Något som dock då inte ansågs medföra några problem.

Det tycks således som att stålrälsbussar infördes på Spångenäs-Vimmerby tidigast år 1956.


Hela tråden: