Renovering av fordon (Järnväg allmänt)

av Hans W, Thursday, October 31, 2019, 13:55 (1638 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nivån på puts har ändrats genom åren. Den tid som ÖSlJ vill visa, dvs 600-banornas blomstringstid för ca 100år sedan, var det putsat.
50år senare var det annorlunda.

Sedan kan man ju inte ha det alltför skitigt heller för då kan besökarna knappt gå nära materielen utan att skita ner sig.

Det handlar om vad man vill visa.

Precis! ÖSlJ målsättning är att visa våra förebilders glansperiod. Då var lok och personvagnar putsade.

I fallet JGJ 9 är situationen mer komplicerad. Sidotankarna är i akut behov av rostsanering invändigt, rosthålslagning och ett nytt effektivt rostskydd. De måste då rätt hårdhänt göras plåtrena (troligen högtrycksvattenbläster av extern firma) . Dåryker även ofrånkomligt större delen av färgen utvändigt, då tar vi rimligtvis bort all färg utvändigt. För att kunna demontera tankarna måste hytten demonteras. Då skadas de sorgliga resterna av färg även på den, alltså ommålning.
Utvändigt har loket f n inte en historisk färg. I grunden finns en extremt krackelerad äldre (troligen) oljefärg, På den har man troligen under lokets statiska uppställning målat över tjockt och okunningt (penseldrag och rinningar) med en syntetisk färg samt kompletterat med röda linjer på (darrig) fri hand, där det röda inte täcker helt. På hyttens insida har färgen till stora delar flagat av.
Så sammanfattningsvis visar loket f n mest upp ett förfalllet målningsmässigt misslyckande.
Vi är därför många som nu med stor glädje och tacksamhet noterar att maskinavdelningen just nu startat detta efterlängtade arbete. Tankarna beräknas lyftas av under helgen om en dryg vecka.


Hela tråden: