Semaforer bakåtljus (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, June 27, 2020, 22:32 (1417 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jämför tyskarnas kennlicht, jag är rätt säker på att den signalen ursprungligen var till för att stationspersonalen skulle kunna kontrollera att en semafor fungerade som den skulle, och från och med 1888 eller så, så infördes tyskinspirerade signalen på Statens järnvägar, låt vara att de engelsliknande fortfarande var vanliga.

SI

Kennlicht används numera som beteckning på signalbilden ett vitt sken som innebär att signalen saknar betydelse (t ex därför att tåget får sin information via LZB istället för från fasta signaler längs spåret). Kanske nyttjades termen Kennlicht tidigare även för det som annars benämns Rücklicht, alltså ljus bakåt i syfte att för ställverksvakt eller annan stationspersonal indikera att signalen visar rätt signalbild?

Alltnog, bakåtljuset både i Tyskland och Sverige har länge varit som Anders beskriver, med Sternlicht (stjärnljus) när signalen visar "kör". Fram till 1892 förekom dock även infartssignaler med grönt Rücklicht när signalen visade "stopp" och vitt Rücklicht när den visade någon körsignalbild. Det var väl antagligen denna bakåtsignalering som användes även vid Arlöv, vars ställverk levererades av tyska Jüdel. Jag vet inte om sådan bakåtsignalering allmänt förekom i Sverige, eller om varje järnvägsförvaltning bestämde.


Hela tråden: