Nog inte klockor (Bana)

av Ulf Pålsson @, Stockholm, tisdag, augusti 02, 2022, 12:45 (14 dagar sedan) @ Olle E

Vid Norevägen fanns (finns) både bommar och ljudsignaler, de senare dock starkt dämpade, vilket innebar ett "klickande" ljud i stället för det normala klämtandet.

Ja, vid Norevägen, plankorsningen inne på Djursholms Ösby station, är det ju helbommar, och bomanläggningar som inte manövreras på stället av en vägvakt har "alltid" haft ljudsignal som ljuder vid bomfällning

Märkligt att inte korsningen vid Sveavägen fick bommar.

Att vägskyddsanläggningarna på Eddavägslinjen inte ursprungligen fick annat än bara ljussignaler mot vägen beror rimligen på banans förortsbanekaraktär, begränsad hastighet och korta motorvagnståg med hyfsat bra bromsförmåga. Att anläggningarna inte heller senare (bortsett från den vid Bragevägen) kompletterades ens till ljus- och ljudsignaler tror jag beror på "inflytande" från Djursholms stad, från 1971 från Danderyds kommun.

Den vid Bragevägen fick sina helbommar 1954 (sedan dubbelspåret hade öppnats 1947 eller 1948).

Vid Sveavägen var hastigheten över plankorsningen begränsad till 30 km/h, närmast beroende på den fjäderväxel som låg alldeles intill. Det var hýfsat goda siktförhållanden, även om situationen komplicerades något med också korsande vägtrafik alldeles intill.
/up


Hela tråden:

 

powered by my little forum