Smalspår i Uppland 1970 - men var? Breddningen t. Hargshamn? (Fotografier/bildfrågor)

av Leif B, Sunday, October 23, 2022, 09:50 (551 dagar sedan) @ Granis

Var verkligen beslutet om breddningen Gimo - Hargshamn taget redan 1967?


Det här är en intressant fråga. Även mer generellt s a s. Togs det snabbare beslut förr i dessa frågor (också)? När ”allt” var SJ och behoven av ”samråd” och ”miljöprövningar” etc var mindre. Rentav obefintliga kanske…?

1961 fick sträckan Dannemora- Gimo treskenspår, vilket väl får anses vara första steget till en breddning av hela fd DHJ. Nio år senare var denna klar, och samtidigt upphörde all trafik på fd FGJ. Ja, förutom rivningstågen då. Och enstaka… mer eller mindre otillåtna utfärder av SRJmf, som då börjat etablera sig i Faringe.

Jag har nu glömt, men just 1967 har jag ”i skallen” ett ett slags start/ beslutsår för dessa arbeten på banan till Hargshamn som ju skedde medan smalspårstrafiken pågick varför man hade provisoriska tre- och t o m fyrskenspår på olika sträckor vid olika tidpunkter. Så nog borde projektet varit känt när vägbygget utanför Faringe/ Näsby genomfördes, detta i en tid då SJ alltså skötte allt. Inklusive kontakter med vägbyggare, vare sig dessa var Vägverket eller andra….


/ L G

Beslutet verkar ha tagits 1969-06-30, dock har diskussionerna gått fram och tillbaka sedan åtminstone 1963. Upmark var dock som vanligt en försiktigt general(direktör) som inte ville godkänna några investeringar innan han var helt säker på att de var lönsamma.

Källa Skendöd i Roslagen, Svallhammar 2002, sid 139-154.


Hela tråden: