Malmbanan- men var? Sidospår till LKAB. (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Friday, June 09, 2023, 19:27 (323 dagar sedan) @ Leif B

Nej det står inget i jubileumsskriften om huruvida spåren till LKAB är deras eller SJ:s.
Texten på anslutande sidor handlar dock mycket om "anslutning av enskilda banor" och liknande.

Men det finns ett häfte "LKAB LOCOMOTIVES, Prepared for The midnightsun special by Karl E Palm" (utan årtal). Det innehåller 32 sidor loklistor samt litet om brytning, lastning och lossning av gruvtågen.
Sedan är det 35 blad måttskisser på elektrolok, diesellok och batterilok; både normalspåriga och smalspåriga. Hägglundsloken är med, Motalaloken likaså samt Porterloken.
Sedan är det ett antal kartor över gruvområdet, betecknade A - P (utom J).
Blad A visar industriområdet 1910. Ritaren har därvid ritat SJ:s spår och LKAB:s spår olika, för att särskilja dessa. Enligt kartan ägde LKAB både sjöspåret och cirkelspåret runt "Ön" samt dess förlängning in till Kiruna C.
Det aktuella huset är inte inritat någonstans.
Alla skisser är gjorda 1981, 1982 av "Kep", därmed torde menas författaren själv.
Jag antar att jag råkar i onåd hos någon, kanske på LKAB, om jag skannar in och lägger ut på forumet, så det gör jag inte.
Sedan är det fjorton sidor med fotografier av lok (samt en ångskopa).

OT: tänk, när min far bodde i Kiruna var sjön ren och klar - och man badade i den!

Berra


Hela tråden: