Tredje signalsektionens verkstadsbil (Signaler/säkerhet)
För en tid sedan skrevs på detta forum en del om de bilar och bussar som användes när man skulle installera vägskyddsanläggningar eller underhålla signaltekniska installationer av olika slag. Vid nyinstallation eller större arbeten på stationernas signalsäkerhetsanläggningar nyttjades spårburna signalreparatörsvagnar. Det fanns ju alltid sidospår att ställa upp sådana vagnar på
I arkivhandlingar från SJ tredje signalsektion (landsarkivet Göteborg) hittade jag några bilder och andra uppgifter: [dnr 141/57]
Bilderna är med största sannolikhet tagna i mitten eller slutet av 1950-talet, någonstans i M län. Finns det någon som känner igen platsen? Tycks vara ett koloniområde på andra sidan banan på första bilden. På tredje bilden syns baksidan av en tvåskens försignal, så man kan gissa att bilderna är tagna ute på linjen, och då handlar det nog om en dubbelspårig linje. Försignaler var sällsynta inne på stationsområden fram till dess repeterförsignaler började bli vanliga på 1970-talet.
1957 var det oljebrist och förbud mot körning på söndagar. SJ försökte få dispens för att köra sina gummihjulsfordon; "användes som utrycknings-, material- och perontransportbil erfordras sön- och helgdagar för att snabbt kunna avhjälpa fel på olika signalsäkerhets- och vägskyddsanläggningar inom järnvägsdriften". Länsstyrelserna lät sig dock inte bevekas, men snart var oljeimporten igång igen.
Sista bilden har nog varit med i tidigare inlägg:
1956 skrev översignalingenjören vid DSB andra distrikt till SJ siganalingenjör i Malmö om att han vid besök i Malmö några år tidigare observerat "en lille værkstadsbil (af typen alm. lukket varevogn)" som hade anskaffats till signalreparatörerna. Nu ville DSB-mannen veta mera om erfarenheterna av detta, och gärna ha bilder också. Det är väl bilen på bilden ovan som närmast motsvarar beskrivningen "varuvagn". Svaret som gick iväg till Århus har jag dessvärre inte hittat i arkivet.