Klorvagnar (Fordon: vagnar)

av Jesper, Saturday, January 16, 2010, 04:12 (5216 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Aspa bruk var klorkund hos Skoghall i alla fall på 1980-talet och jag tror längre tillbaka också. Vi har inte haft annat än runda klorfat och de sista faten med klor till Aspa gick med lastbil. Eka i Bohus kan ha varit leverantör tidigare någongång men jag tror att Klorbolaget dirigerade all klor till Aspa från Skoghall. Eka har haft en klorcontainer, som står på Skoghall just nu, men annars hade man bara runda klorfat. Hörnefors hade egna runda klorfat, syns vid olyckan utanför Ragunda 1951. Ströms bruk använde runda klorfat.
Jag tvivlar alltså starkt på att annat än runda klorfat användes i Sverige då det begav sig. Idag såg jag en bild med en smalspårsvagn lastad med runda klorfat på Skoghall (på bild alltså). Jag får göra en kopia vid tillfälle av bilden.
Som ett kuriosum kan jag berätta att klor till Bengtsfors sulfit kördes med lastbil under 1950-talet, från Skoghall. Det gick alltså inte med järnväg. Vägarna genom Dal var urusla under våren och i närheten av Mellerud stod en vägskrapa beredd att bogsera lastbilarna från Skoghall med klor bla. a., genom den värsta leran. Det skulle vara häftigt om det fanns bilder på detta!
Skoghall var den stora leverantören av blekklor i mellansverige. Eka gjorde mycket saltsyra och olika salter av sin klor och skickade inte så mycket flytande klor till olika kunder.

Nog var det runda fat alltid med volymen 2,4 kbm (som nämnts 12 kbm fördelat på 5 fat). Dessa fat verkar ha varit Munksjö Aspa Bruks egna såsom du beskriver de andra brukens. SJK-fotot på Q12 506244 visar fat numrerade 1, 6, 8 o 9 + ett oläsligt nr. Det låter annars mycket med fyra vagnar för Aspa Bruk, vagnarna hade för övrigt Karlsborg som hemstation. På fotot står vagnen tillsammans med EKAs Q12 503713 för kolsvavla så det är möjligt att Aspa köpte kloret från EKA på den tiden (slutet av 50-talet).
/Jesper


Hela tråden: