Habbinqss, Sgjnsqss-w (Fordon: vagnar)

av Stygium Penetravi, Sunday, March 14, 2010, 12:31 (5158 dagar sedan) @ Godsskada

För en tid sedan stötte jag (i samband med utröjning av skräprummet på en lokal åkstation) på några papper om en containervagn som jag inte hade hört talas om tidigare. Vagnen var en gammal SJ-vagn, littera Sgjnqss-w 873 , med nummer 458 1 000 resp. 001 och hade byggts i två exemplar, tydligen som en provserie.

Vad jag tyckte var litet udda med vagnen var att den var försedd med både huvudledning och matarledning, hydrauliska glidplan för lasten och dessutom tågvärmeledning. Den hade bara containertappar, ingen möjlighet till kombitrafik eller andra laster. Den skulle dessutom få gå i 120 km/h tom och 100 km/h med STAX D, vilket är litet småudda med tanke på årgången.

Vad var den här vagnen tänkt för egentligen? Snabbtransport av kylcontainrar drivna från tågvärmeledningen? Hängde den på något vis ihop med SJ:s försök att köra "rullande landsväg"-tåg av tysk modell? Eftersom det inte rullar hundratals av dessa vagnar på spåren idag, kan man ju anta att proven inte blev lyckade,men är det någon som vet något mer om dem?

/Godsskada

Habbinqss typ 871 nummer 287 1000 och 1001 samt Sgjnsqss-w typ 873 nummer 458 1000 och 1001 var prototyper. De utvecklades av Gävle Vagnverkstad efter ett avtal mellan SJ och ABB. Alla vagnarna levererades 1988, men godkändes aldrig i ursprungligt skick av köparen. De slutna vagnarna var behäftade med flera fel på korgarna, vilka resulterade i bl a otäta väggar och urspårade dörrar. Det stora problemet med alla fyra vagnarna var emellertid de av ABB utvecklade radialstyrda boggierna, SJ typ G871. De visade sig ge stort hjulslitage och delar av fjädringen sprack. ABB gav under slutet av 1989 upp utvecklingen av boggierna och SJ reklamerade därför 1990 alla vagnarna. Först 1991 träffades en slutuppgörelse mellan SJ och ABB. Leverantören hade då tvingats bekosta nya boggier, av en Y25-variant, och nya hjulpar. Ovanstående är mest ur minnet, men mina hågkomster är i sin tur baserade på genomläsning av skriftväxling mellan SJ och ABB.

Jag har för övrigt tittat en del på mina bilder av G871 under andra vagntyper och konstaterat att åtminstone det mesta av fjädringen verkar vara av gummi. När ABB gav upp försöken att utveckla G871 tog även intresset hos SJ slut. Vad som sedan hände med alla G871 vet jag inte. Kanske vet BD, som ju på något vis verkar ta sig in på alla verkstadsområden, något? Signaturen BD har dessutom ett eget svar där bilder finns av Sgjnqss-w med nya boggier, d v s någon Y25-typ.

Fotnot: Signaturen BD betyder väl på tyska Bahn Distrikt? (Jag är av naturen nyfiken).

Stygium Penetravi


Hela tråden: