SJ:s kranvagnar. (Fordon: allmänt)

av Krister P, Sunday, July 13, 2008, 22:26 (5767 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då tycker jag vi går ombord och kollar lite hur det ser ut i hytten på kranen.

Men först några bilder på hur det såg ut när kranen var i full aktion.
Här några bilder från Växjö 1953 när man bytte gångbron över bangården i samband med elektrifieringen av linjen Växjö - Alvesta.


De två första bilderna som kommer led av ett mycket svårt rödstick. Jag har försökt att förbättra bilderna i Photoshop men det är svårt att få det helt bra när bilderna var så svårt åldersskadade.

Här lyfts en balk för den nya gångbron på plats på sina betongfundament.
Den gamla bron kan ses i bakgrunden. Det är mycket folk på den som nyfiket följer arbetet.

[image]


Här är lite järnvägspersonal samlade framför kranen.

[image]


Nu är man inne i ett senare skede av arbetet
Man skall nu lyfta bort en sektion av gångbanan från den gamla bron.
Den nya bron har redan kommit på plats bortanför den gamla.
Som ni kanske ser så består stommen för den gamla bron av järnvägsräls.

[image]


Här svävar sektionen i luften.
Den gamla bron ser bra mycket spinkigare ut än den nya betongbron.

[image]

Nu hoppar vi drygt 30 år fram i tiden till den 6 nov. 1987 när kranvagnen stod i Växjö i väntan på transport till Vislanda och skrotning. Vi skall gå in i hytten på kranen för att se hur det ser ut där med alla reglage. Men först står vi på marken och riktar blickarna mot kranens ångcylinder.

[image]


Inne i hytten i bakändan hittar vi ångpannan och dess reglage.
Här följer tre bilder på pannan från olika vinklar.

[image]

[image]

[image]


Och här är fyra bilder på själva kranens manöverreglage.
Hur dom används kan man kanske ana om man läser på skyltarna på respektive reglage.

[image]

[image]

[image]

[image]

Ja det var det hela.
Hoppas alla krandiggare har funnit nöje i mina lilla bildserie :-D


Hela tråden: