SJ:s kranvagnar - ?? (Fordon: allmänt)

av Richard Loe, Tuesday, July 15, 2008, 21:46 (5766 dagar sedan) @ Kurt Möller

Intressant. Vattenmatning: en injektor o en donkeypump. Obs endast 8 atö arbestryck!

Hur lång tid tog det att elda på pannan? Hade denna nånsin "beredskapsvärmning" kopplad, i form av ngt el-element eller så? Men det kanske inte behövdes - bara att ställa i ordning kranen på arbetsplatsen, för lyft, alltså, tog väl minst en timme...

Åtminstone i Storbritannien så hade man inte alltid någon form av beredskapsvärmning så lyftkranarna kunde stå kalla och oeldade i flera månader, särskilt om dom inte behövdes till ban- eller broarbeten. Ångpannan var dock konstruerad så att den snabbt kom upp till arbetstryck (mindre än 45 minuter för de senare kranarna, enligt uppgift), vilket kunde vara under resan till arbetsplatsen.

På vissa banor så gjorde man dock så att ångpannan till lyftkranen alltid var påeldad. Detta var fallet på Southern Railway där en urspårning kunde orsaka stora trafikproblem på mycket kort tid på grund av den mycket täta persontrafiken.

Vissa kranar var självgående, andra inte (detta var tydligen tillval för både Cowans Sheldon och Ransomes and Rapier lyftkranar). Det fanns flera olika storlekar på ångkranarna, 10 ton, 36 ton, 45 ton, 50 ton och (senare) 75 ton var de vanligaste. Senare dieseldrivna kranar från Cowans Sheldon har en lyftkapacitet på över 110 ton.


Hela tråden: