Tågsammansättningar på 1970-talet (Järnväg allmänt)

av Alex, Monday, July 28, 2014, 15:12 (3561 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Jan Lindahl har en sen bild på gamla 226 från 1980.(se länk) Det verkar vara en brokig blandning av både det ena och andra. Jag åkte mycket med både 225 och 226 under 70-talet och det var ett gediget och långt snälltåg som inte likande så många andra tåg. Min minnesbild är att 40-talarna hängde med länge i snälltågen och även som insatsvagnar i expresstågen under helgerna även om basen var 60-tals vagnar. Sedan var det ju så att B8 byggdes om till bl.a. B15 som var en liten halvtrist upplevelse. Det fanns också en mellanvariant tror jag som jag glömt beteckning på (B8F?). B3 var ju också vanlig men här såg man ju även tydligt på utsidan att det rörde sig om något annat.

Ofta reste jag med 226 i samband med resor från Köpenhamn eller Helsingborg och det var förstås en kul resa som inleddes med färja över Sundet, sedan mata på med gammal trä-Du från Hbf, sedan inväxling i Hässleholm till 226 som kom från Malmö, sedan på med vagnar från Karlskrona och Kalmar i Alvesta och till sist av med vagnarna till Gävle i Nässjö och på med nytt lok (tror jag).

Försök att göra om det idag. :-) Mvh/Alex

http://www.janlindahl.se/svel_sj/sj_rc4_1141_1086_jpg.htm


Hela tråden: