Dm 834 i Långsele. (Fordon: lok)

av Cargoman, Friday, May 27, 2016, 15:56 (2892 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Snygga pampiga maskiner, så dem i Ösersund i början av 80-talet.
Hur ser de ut i hytten.

Angående Dm-lok i Östersund.
Under T81 hade jag på min tjg-grupp en söndagstur med tågen 7085 och 7086 Östersund-Ånge-Östersund.
Den 14 juni 1981 drog Dm 954/955 tåg 7085, och dessutom hade jag tre Da-lok i transport, nr 802, 891 och 907. Två av loken, 802 och 907 hade jag sedan tillbaka som multipel i tåg 7086.
Det var en ganska märklig syn att i skarpa kurvor se alla dessa koppelstänger veva på!
Jag tror inte jag har någon hyttbild, men de ser i stort sett ut som Da-loken.
Det som var bra med de ombyggda Dm-loken var att de hade dubbla säkerhetsgrepp, både handhållet och fotpedal. Det var bara att växla grepp när man kände för det, t ex vid kaffekokning! :-)
Förutom tågen på Ånge och Sundsvall hade vi Dm-lok i godståget Östersund-Storlien-Östersund, blandat med Da-mult och Ma.
I Storlien skulle tåget växlas stationsrätt längs linjen till Trondheim, vilket innebar att man drog ut hela tåget mot Norska gränsen och sedan genom skjuts fördela vagnarna på olika spår i Storlien.
Det blev bra skjuts med Dm-loken, och dessutom en väldig bra lokbroms.
Bilderna är tagna vid lokstallet resp. bangården i Östersund. Tåglängd 599 m.
De tre siffrorna i mittfönstret i fronten tror jag användes på malmbanan för att visa vilket tågnummer det var. Alla malmtåg hade samma fyrsiffriga nummerserie (T84 var det 7XXX), så det räckte med att visa de tre sista sifforna i tågnumret.

[image]

[image]


Hela tråden: