El 12 för fem år sedan i Narvik. - har jag förstått rätt nu då? (Fordon: lok)

av Peter Flink, Sunday, May 29, 2016, 09:30 (2890 dagar sedan) @ Martin Långström

Ska tillägga nu när minnet klarnar lite att man svetsade igen förardörren på vänster sida och flyttade den bakåt till maskinrummet och tog bort stegen till taket MEN bara på dom delar som hade ATC och efter det så gick nog enheterna utan omväxling. Mittdelen behöll dörrar och stege intakt.


De två delar som finns i Karlsvik, utanför Luleå, med nummer 2113 & 2115 saknar bägge ATC (har aldrig haft) och bägge har dessutom igensvetsade förardörrar och saknar stege.

Ok ingen regel här utan undantag, jag funderar på om det var så att det var monterat ATC bara i en ände, alltså i princip bara i ett par El12. El15 vid den tiden hade bara hunnit få ATC i hälften av loken och därför gick dessa i formationen ett lok med och ett utan ATC. Man vände sen loken via "forbindelsespåret" i Narvik och Kiruna, det senare genom att köra dom till triangeln i Aptas före avgång eller efter ankomst.

Undrar om vi gjorde samma med El12? Minns inte helt! El12 var ju egentligen tagna ur trafik men med boomen i malmförsäljning i mitten på 80-talet gjorde att man satte dom i trafik igen och det var just när jag var utlånad till Kiruna.


Hela tråden: