Militärassistenterna (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, July 24, 2017, 16:37 (2469 dagar sedan) @ jhje

I eller på Gottskär så fanns det kurs för tågklarerare inom försvaret. Du fick lära Dig att flytta tåg från mobliseringsorter runt om ex Värmland och då tåg som skulle till Övre Norrland ex Vitvattnet och då hade man nytta av sin järnvägsgeografi.
Lärare var ofta en milass från Stockholm kapten eller major

Det vore intressant att höra mer om detta. Ett av de stora problemen i SJ försvarsplanläggning var att just få tkl-styrkan att räcka till. Man måste ju räkna med
att fjb snabbt slogs ut. Från 1973 års Säo fanns heller inte någon "strategisk reserv" i form av biljettörer etc, som en gång varit tkl men ännu Säo-fortbildades. Den påtvungna lösningen var att planera för vissa obevakade stationer, som i fred. Detta
tyvärr i ett läge, då man måste räkna med stora störningar.

Förbandsflyttar t ex Värmland-Norrbotten (s k koncentreringstransporter) planerades på högre stabsnivå (militärområdenas sektion 5). Till sist beställdes extratåg i vanlig ordning hos SJ tågledare. Som hade ett systematiskt rutnät av extratågslägen på aktuella linjer. Civiltrafik fick behövligt ställas in för att lösgöra lok och förare.

Det vore säreget om en yrkesofficer skulle ha mandat till Säo-undervisning. Likaså om
en mta skulle självständigt få köra lok. Sådant brukade personalförbunden hålla reda på.

Kan Gottskärskurserna ha rört sig om transportplanering (logistik)?


Hela tråden: