Industrispår i Uppsala (Järnväg allmänt)

av John T, Friday, October 19, 2018, 13:57 (2017 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Spårresterna finns kvar fortfarande och verkar ha gått till S:t Eriks betong.

Från Uppsala Norra utgick dels nämnda spår till S:t Eriks betong, dels till ett spår till en annan betongfabrik som låg på f.d. UEJ lokstationsområde (det motsvarar väl i princip det gamla lokstallsspåret, möjligen revs det upp emellan). Det senare spåret låg söder om utfartskurvan för f.d. UEJ. Nu är hela området bebyggt med bostadshus, men till för några år sedan fanns fortfarande det gamla lokstallet kvar.

Det norra spåret till S:t Eriks betong hade, om jag inte minns fel, även minst en växel inte så långt från Norra station, som gick till någon annan industri.
Spåret till S:t Eriks betong kapades när Bärbyleden byggdes. Förstod jag rätt så fanns i början en option om plankorsning(!) över aktuell motorled med i bilden, men det blev aldrig av. Betongfabriken lade om sina transportlösningar, först - om jag förstått rätt - genom omlastning på gamla godsbangården vid Uppsala C när spåret kapats, och sedan verkar det ha handlat helt om lastbilstransporter.


Hela tråden: