40 mm Bofors på O-vagn (Järnväg allmänt)

av Christer Hammare, Monday, November 19, 2018, 18:34 (1986 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Är det som finns placerat krigsarkivet (eller i Arninge dvs SJ:s arkiv) ?


Nu gissar jag bara men skulle nog tro att Krigsarkivet är en möjlighet. Tyvärr gallrades mobiliseringsplanerna ut runt sekelskiftet på förbanden då hela krigsorganisationen havererade. Beslut togs centralt att förbandens mobilseringsplaner skulle anses som arbetshandlingar och därför skulle dessa brännas/tuggas/förstöras och inte arkiveras.

Principen var att centralt utfärdades bestämmelser togs fram men sedan var det upp till var mobiliseringsmyndighet att genomföra planering. Det borde framgått av mobiliseringsplanen för aktuellt förband (först gäller det dock att ta reda på vilket fredsförband som var mobmyndighet för varje "lv-tropp" eller vad nu benämningen var) vart förbandet skulle ta vägen efter genomförd mobilisering. Om nu, vilket är troligt, mobplanen inte är arkiverad utan förstörd, återfinns säkert stridsplansplanering för överordnat förband och denna är troligen arkiverad oh då på Krigsarkivet. Där återfinns säkert utgångsgrupperingen.

För egen del kom jag inte så långt i min amatörforskning om järnvägsluftvärn utan den begränsades till att bestå i av samtal med kollegor och studier av reglementen.

Ola Ahlström
Malmö

I Krigsarkivet (Försvarsstaben, Kommunikationsavdelningen, Järnvägsdetaljens serie) finns en del intressanta dokument. Ett avsnitt behandlar skydd och det handlar nästan bara om järnvägsluftvärn, företrädesvis det lätta järnvägsluftvärnet (20 mm) men på slutet nämns även lite om 40 mm. Nedan några rader ur dessa dokument från 1950:
PM angående jvglvförbands gruppering.
De jvglvförband, vilka efter 1. omgångens omorg vid luftvärnet kunna disponeras fr o m 1951 äro:
4 st 40 mm jvglvakantropper, vardera om två dubbelpjäser samt
20 st 20 mm lätta jvglvtroppar
40 mm-tropparna äro huvudsakligen avsedda för skydd av urlastningsstationer och 20 mm-tropparna äro avsedda för loklv. 40 mm-tropparna organiseras f n i Boden, Gävle, Örebro och Mjölby och kvarstå enligt nuvarande krigsplanläggning såsom ÖB reserv. En rörlig gruppering med täta ställningsväxlingar bör eftersträvas för att icke fi skall veta vilken station som är försvarad

/Christer


Hela tråden: