Smått om DONJ (II) (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, August 31, 2019, 18:26 (1699 dagar sedan) @ WS

Tack för gensvar!

A) Unnés formella roll är klarlagd.

B) "Avgång" över radio. Formell bakgrund? Försäkringsbolagen brukar ju vara noga med regelverken, t ex NBJ:s Skandia före första samtrafikskörningen (Örebro). Kanske DONJ klassat om sig till "vutbana?" (Formen införd av SJ 1962). Med muntliga starttillstånd och EN tkl för hela banan (Ju vitsen med arrangemanget). För långväga körningar "vutbyte" i Jädraås?
(Avsluta den gamla och få en ny). Enmansbetjänade vut tillåts.

C) Bommarna i Ockelbo (obevakad tid): En timanställd vägvakt kostade mindre än en utbildad tkl (Som normalt var heltidsanställd).

D) "Totalradion" liknade litet dåvarande värmlandsbrukens BRUS (Billeruds, Rottneros´ och Uddeholms sambandssystem). Vari även NKlJ ingick. Vid tillbud el dyl utom kontorstid kunde alltid brukens vakter nås (Som förstås hade aktuella jourlistor): Vid NBJ stod chefernas bostadstelefoner direkt i linjeboken, trafiken slutade normalt tidigt på kvällen. BRUS var dock dåligt avstört mot lokens drivström, som borde vara avstängd vid anrop.


Hela tråden: