HSJ och SRJ frågetecken (Fordon: lok)

av Jesper, Friday, August 26, 2011, 11:45 (4629 dagar sedan) @ Anders Jansson

8 "KAFLÅS", 1C0T, öh, Nohab 693 1902, 1911 - 1912 ny panna med överhettare hos Nohab, loket ska ha byggts om 1912, 1942 - 1943 uthyrt till SJ och använt på Lelångenbanan, 1948 SJ S10p 3103, loket hade troligen inte överhettare under SJ-tiden, 1954 slopat, 1956 skrotat

Nej, loket fick inte ny panna 1912. Se denna gamla tråd och Connys inlägg som det länkas till ovan.

Tycker dessutom att det verkar skumt med frånvaron av överhettare under SJ-tiden. Källa?

M.v.h.
Ola


I en förteckning över ånglok vid 36 ms upprättad den 15 augusti 1949 av miö Sannel anges att S10p 3103 var ett våtånglok.

En en förteckning över ånglok på Lelångenbanan upprättad den 18 april 1942 av miö 5 anges att pannan i HSJ 8 var tillverkad 1902. Loket fanns då vid driftverkstad Sävenäs för reparation.

Om nu ombyggnaden finns dokumenterad även hos NOHAB så verkar den ju ha utförts men varför skulle man sedan plocka ur anordningen? Skulle pannan ha blivit så pass mycket sämre pga ombyggnaden att man helt enkelt plockade ur överhettningen? Om pannan blivit så pass dålig efter ombyggnaden borde ju HSJ ha tagit upp det med NOHAB, kan det finnas korrespondens i NOHABs arkiv? Tror att det är lite sämre i HSJs men det var länge sedan jag var där och rotade.
Det skulle i så fall möjligen kunna skett i samband med rev 1926-10-27 då loket fick ny fyrbox av koppar. De tekniska uppgifterna från HSJ som jag läst (från mitten/slutet av 20-talet) anger endast eldyta 29,1 kvm. Inga ledtrådar om antal tuber.
/Jesper


Hela tråden: