Ånglok littera N5 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Friday, September 26, 2008, 12:30 (5692 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jo, i princip. NOJ & Motala 'lånade' ritningarna från NOHAB.
Loken var populära på NOJ, även om man under SJ-tiden var ovan med 3-cyl lok och lokpersonalen ibland glömde smörja mittcylinderns vev & rörelse. Gick bra ändå...
NOJ är rätt bra representerade även om tyvärr inget lok är körbart idag. 12, 16, 33 & 37 finns kvar. 33'an är väl närmast att få körbart. Hur är läget med 16 (L16 1644 i Klippan)? 12 (Älmhult) & 37 (Hultsfred) är väl mer av framtidsprojekt.
Men SJ's Stradivarius-L är saknade.

Minns hur jag kikade under lokstallsporten till Åseda lokstall 1970 och såg då både ett L lok och N5 1784. Något år senare träffade jag åter på 1784 på vislanda skrotplats. Kunde då inköpa loskylten för, om jag minns rätt, 25:-. Innehar även hastighetsskylt till samma lok. Kanske det enda som finns kvar av N5?
Har inte tillgång till handlingar men om jag minns rätt stod N5 1783 uppställd i lokstall (ringer en klocka om Oskarshamn, men kan minnas fel).

L16 1644 är ett framtidsprojekt för FVJ i Klippan. Visst mkt att göra. säkert mycket yttre plåtarbeten då loket stått utomhus i många år som parklok i Alvesta. Förhoppningsvis får FVJ upp sin nyligen nedmonterade lokhus fån jakobshyttan i Klippan framöver, så att loket åter kan få inomhusplats. Loket har sedan ca 1 år sedan stått utomhus vid Klippans lokstall. Hjulringar ser tjocka o fina ut, men mig veterligen har ingen djupare inre bedömning gjorts typ kalltryckning av FVJ. Men Uno vet säkert mera.

Håller i övrigt med dig att standard L står högst upp på önskelistan över loktyp som borde ha bevarats. SkJ valde kanske lite märkliga lok för sin bana då (S2 och L5). Det var ju på Süstlers tid. Tänk om SkJ satsat på L istället för S2......
Som god 2:a på önskelistan står standard godstågslok G2 eller G6. Men vid den tidpunkten fanns en GD vid SJ som ville bli av med JVM och budgeten blev därefter. Museichef Alrenius hade inget lätt sits när JVM beslutade att endast ett lok av litt E, B, N, A6 och R skulle sparas av den då rika ångloksfloran.


Hela tråden: