De spöklikt tysta C5-vagnarna. På TUB 2 eller TUB 3? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, August 10, 2017, 19:50 (2543 dagar sedan) @ Gunnar D

Hur länge gick de kvar på T-bana 2/Röd? Finns det någon placeringshistorik?
/Gunnar


Det finns en tvåsidig artikel om vagnstypen i boken/häftet "Lok & vagnar 2" utgiven av Frank Stenvalls Förlag 1998.

Här framgår att "Till en början gick vagnarna på T-bana 2, men har vid något tillfälle även använts på bana 3".

I övrigt ger artikeln en hel del intressanta uppgifter såsom omnumrering av vagnarna, byte av en C5 vagn mot en C6 (littrerad C6H)som säkerhetsåtgärd (parkringsvagn)för tågsettet och så utrangeringsdatum.

Ola Ahlström
Malmö


Tack, den hade jag i bokhyllan!
Jag såg C5 i trafik första gången lördag 1 okt 1966 och då på linje 13 (Östermalmstorg-Sätra). Jag vill minnas att de nyss hade satts i trafik då. En snabb koll av bilder och noteringar indikerar att de främst verkar ha gått på T-bana 2 under sin livstid.

/Gunnar

Som nya gick de på TUB 2, men flyttade senare över TUB 3 som Mr H berättade. Det var inte bara enstaka turer på TUB 3, utan de var stationerade där i flera år. Tyvärr kan jag inte alls säga hur många år, men vill minnas att de var tillbaka på TUB 2 redan 1984 när jag jobbade i Nyboda och där gick de sedan till slutet.

Alla tunnelvagnar (C1-C9, C12-C15) var samkörbara (multbara), men det fungerade mer eller mindre bra. När man blandade C5 med C6 brukade tryckluftsbromsen komma i självsvängning (fyll-töm-fyll-töm-fyll-töm ...). Under andra perioden på TUB byggdes dock samtliga C6 om med en mindre modifiering som tog bort fenomenet. Innan dessa användes de bara undantagsvis om inte alla åtta var hela, men efter ombyggnaden av C6:or såg men ofta sju C5:or med en C6 i ena änden av tåget - och ibland 2-3 C6:or.

Wikipedias uppgift om att de gick i C4-tåg de sista åren känner jag inte igen, men jag inte heller säga att det är fel. Kan dock inte påminna mig att jag sett de blandade med något annat än C6.

Fakta och myt om C5:orna.


Hela tråden: