C5 i trafik på bana 1 (med igensatta dörrar!) i C12-tåg (Järnväg allmänt)

av Mr H, Friday, August 11, 2017, 09:14 (2542 dagar sedan) @ Lars Stegenius

EN vagn har faktiskt gått i trafik på alla tre bansystemen, vagn 2908, inkopplad i alla möjliga tågsms! Kommer ni ihåg det, det märkligaste av alla avarter som förekommit på t-banan! Kostade en halv miljon av skattepengar att rusta 2908 som någon slags konstprotest mot våld. Detta uttrycktes som att alla fönster täcktes över, alla sittplatser förutom några få slängdes ut. Invändigt kläddes väggarna med någon slags brun väv som det satt små videomonitorer i. Mittdörrarna sattes igen och invändigt hängde på mittplattformen en stor boxboll (!) som senare blev stulen. Innerbelysningen var modell "u-båt" med svagt glimrande glödlampor som hängde i en lina i taket för att som konstnären uttryckte "skapa den rätta cellskräckskänslan"!

Denna märkliga skapelse turnerade på alla tre bansystemen inkopplad i normala trafiktåg med en vagnskötare ombord. (Hoppas att ni är flera som kommer ihåg detta annars kommer andra aldrig att tro mig!!!) Efter en tid hände det att den obligatoriska vagnskötaren inte var med och folk undrade förstås var de hamnat i. Såg den en gång på bana 3 inkopplad i ett C8-tåg där den for fram med ÖPPEN dörr på Rådhusets station med en vilt skrikande trafikant som övervägde att hoppa ur vagnen i ren skräck i den accelererande farten. Fullständigt absurt allting!!!

Som sagt säg att ni är flera som kommer ihåg det här annars kommer ingen att tro mig! 2908 slutade sina dagar som Gevaliareklam på Norrmalmstorg ni vet "man vet aldrig vem som kommer på besök". Betydligt roligare än cellskräcksutseendet, den vagnen kunde gott fått stå kvar en längre tid på Norrmalmstorg. Det fanns ett rykte som säger att Gevalia tog med sig vagnresterna till Gävle då verket avetablerades, fast jag tvivlar.

Här kan man tala om en spökvagn på allvar!

Mr H

PS

Det gavs ut en trafikorder på hur 2908 skulle användas i trafik som "antivåldsvagn" där det beskrivs när den skulle gå på de olika systemen och i vilka tåg samt om vagnskötaren etc, etc! Tänk om det finns någon som har denna order kvar, skulle ju verkligen vara kul att återse! Ja jag tror mig ha den sparad tillsammans med allt annat som är sparat vilket dessvärre innebär en större insats att leta fram den. Någon som har bättre ordning i sitt garage?

DS


Hela tråden: