Sanduppvärmning i personvagnar (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Thursday, December 01, 2022, 06:29 (503 dagar sedan) @ Fredrik Å

Jag försökte för flera år sedan få lite information om sanduppvärmning i vagnarna, men jag gav upp rätt snart då jag åtminstone då tyckte det var väldigt svårt att få tag på information.

Precis som du själv säger i ett inlägg längre ned här så var sanduppvärmningen dålig. Historierna berättar om att när det var nypåfyllt så skulle kupéerna ha varit så varma så det var mer eller mindre outhärdligt varmt, men att sedan värmen snart skulle sjunka och att det vid nästa påfyllning med ny sand skulle ha varit helt iskallt i kupéerna som om dessa skulle ha saknat uppvärmning. Men hur lång tid det tog mellan påfyllningarna har jag inte fått fram, likaså har jag inte fått fram vilka stationer det var som hade påfyllning av sand på dessa tåg.

Jag har också träffat på berättelser om att den glödheta sanden var brandfarlig och att det till och med eventuellt ska ha satt satt eld på minst någon vagn i alla fall under den tiden.

Sanduppvärmning fanns under den här tiden även i Tyskland. Vad jag förstått så var dessa anordningar i Sverige identiska med de som man hade i Tyskland under samma tid. Eventuellt kan till och med dessa värmeanordningar i vagnarna vara tillverkade i Tyskland.

Så ett tips: Jag tror att det finns chanser att kanske hitta mer information om detta i Tyskland. I ditt ställe skulle jag söka mig dit och se om det finns bättre information om ämnet där än i Sverige. Har man tur så kanske det rentav finns någon vagn där som till och med är fullt utrustad med detta, antingen med originalutrustning, eller att de rekonstruerat värmeutrustning på någon vagn för att visa hur detta såg ut.

Så alltså, jag tror du bör söka dig till Tyskland för att se om det finns bättre information där än i Sverige, det är mitt tips.


Hela tråden: