Tjänstetidtabell Mjölby-Hästholmen frågor (Järnväg allmänt)

av Lennart Carlsson, Saturday, December 03, 2022, 20:06 (503 dagar sedan) @ /jes

Vad betyder X respektive X i en cirkel ?
Ser att tåget framfördes som växlingsrörelse från hamnen i Hästholmen !
Samma sak gällde väl även för tågen mellan Åhus och Åhus villastation ?
Finns det fler exempel från Sverige där persontåg eller blandade tåg framfördes som växlingsrörelse ?


Ja, mellan Helsingborg C och Helsingborg F. Jag skulle även tro att tågen till Englandsbåtarna gick som växlingsrörelse mellan Göteborg C och Majnabbehamnen liksom Bornholmspilen mellan stationen och hamnen i Simrishamn.


Jag väntade mig att Hb-Hbf skulle komma upp men detta är FEL!!! De har alltid gått som tåg, om än med väldigt många undantag. De reglerades i en regional föreskrift (RF) och hade tågnummer i 60 000-serien.
Jim
Lokförare i Hb som kört överföringstågen många gånger från 1983 till deras död.


Säkert som amen i kyrkan dyker detta påstående om växlingsrörelse upp. Svaret är nej och åter nej som Jim skriver. Det gick ju ungefär ett tåg i timmen dygnet runt, alla veckans dagar. Tiderna fanns i tjänstetidtabell som jag visat förut. Tidtabellsläggning var ju nödvändig med tanke på övriga tågrörelser på både Helsingborg C (och Ramlösa/Helsingborgs godsbangård) respektive Helsingborg F som ju i sig var ett getingbo.

Enligt begreppsförklaringarna i Säo var växling rörelse inom en och samma station. Växling utanför stationsgräns kunde förekomma, men syftet var fortfarande rörelse inom en och samma station.

Rörelse från en station till en annan station kunde således inte vara växling. Därför tåg mellan Hb och Hbf.


Hela tråden: